Bauhaus förlänger med svensk friidrott

bauhaus friidrott

Svensk Friidrott och byggvaruhuset Bauhaus har tecknat ett nytt samarbetsavtal vilket innebär att Bauhaus fortsätter som Svensk Friidrotts huvudsponsor i ytterligare fyra år.

Samarbetet inleddes 2013 med ett  fyraårigt avtal. Syftet var att stödja den generationsväxling som svensk friidrott befann sig i just då.

Partnerskapet har enligt parterna varit framgångsrikt – och nu står det klart att byggkedjan förlänger avtalet som huvudsponsor till Svensk Friidrott med ytterligare fyra år.

– Vi började resan för fyra år sedan inför OS och hade då en plan för den kommande generationen, säger Johan Saxne, marknadschef på Bauhaus.

Han fortsätter:

– När vi tecknade avtalet var friidrotten ganska ny för oss, men under resans gång har det utkristalliserat sig att Bauhaus som företag och varumärke passar väldigt bra för friidrotten och vice versa då det är en sport som passar alla, vilket vi tycker om. Vi ser också mycket potential framåt och vill gärna vara med på den resan.

Under åren har Bauhaus fördjupat sitt engagemang inom friidrotten och är sedan 2015 även titelsponsor för Bauhausgalan, Diamond League-galan på Stockholms Stadion.

Vill få fler att röra på sig

Nytt i det nya avtalet är en större satsning på den verksamhet som sker utanför arenan.

Bauhaus kommer att lägga stor vikt vid Svensk Friidrotts satsning på motionslöpning och aktiviteten Sverige på fötter.

– Vi vill sätta Sverige på fötter. Det är egentligen det vi brinner mest för, att få gemene man att motionera och börja röra på sig, berättar Johan Saxne. Vem som helst kan bli sin egen definition av elitlöpare och sätta upp sina egna mål. Tillsammans med Svensk Friidrott tror jag att vi kan nå ut till svenska folket med just det budskapet, avslutar han.

Strävar efter långsiktiga samarbeten

Svensk Friidrott ser ett stort värde i att samarbetet med Bauhaus fortsätter.

– Vi strävar alltid efter att ha långsiktiga samarbeten med partners som ser ett värde i att använda Svensk Friidrott i sin kommunikation och sin aktivering. Vi är jättestolta och glada över att kunna bygga vidare på ett framgångsrikt samarbete och vi ser verkligen fram emot fyra nya år tillsammans, säger Svensk Friidrotts marknadschef Jan Larsson.

Avtalet sträcker sig fram till och med 2020.

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten: