Carlsberg och Liverpool brygger unik öl för att fira 25 år

”Probably the best fan beer in the world”, menar Carlsberg.

Carlsberg och Liverpool firar silverbröllop och för att ära det längsta partnerskapet i Premier League har Carlsberg tagit fram en unik öl. Ölen är bryggd på humle som fått gro och växa i en fotbollsmiljö.

För att fira 25 år som Liverpools sponsor har Carlsberg bryggt en jubileumsöl som innehåller en mycket speciell humle.

Forskarna på Carlsbergs laboratorium i Köpenhamn har lyckats odla fram en ”fotbollshumle” som har tagit intryck av de fotbollsmatcher som Liverpool har spelat under de senaste 25 åren och ljudet från de sjungande fansen på läktarna.

För Carlsberg är humlen lika helig som gräset på Liverpools hemmaarena Anfield är för laget och dess supportrar.

”Probably the best fan beer in the world”

Humlen har planterats i jord från Anfield och den unika odlingsprocessen har skett genom att installera ett kraftfullt ljudsystem och en 360-graders bildskärm i Carlsbergs växthus i Köpenhamn. På skärmen har det rullat en film som har visat tre decennier av Liverpools med- och motgångar på planen.

– Ända sedan bryggeriet grundades har Carlsberg levererat banbrytande forskningsresultat som har revolutionerat den moderna ölbryggningen, men vi har aldrig tidigare odlat fram en fotbollshumle. Forskning har visat att humle växer bättre i sällskap av ljudvibrationer, säger Pai Rosager Pedas, chef för Carlsberg Research Laboratory.

– Det tog vi fasta på och bryggde vad vi skulle kalla för ”Probably the best fan beer in the world”.

Robbie Fowler: ”Jag har aldrig sett något liknande”

Förutom alla ljud- och bildintryck har humleplantorna också fått besök av Liverpools tränare. Jürgen Klopp har tillsammans med Liverpoollegenderna Robbie Fowler och Steve McManaman besökt anläggningen.

– Fansens stöd var otroligt viktigt för alla oss spelare och självklart ska även humlen få uppleva denna mäktiga känsla.  Det har varit fantastiskt att få vara med om detta projekt, jag har aldrig sett något liknande och ser fram emot att få smaka på ölet, säger Robbie Fowler.

Smaken har en distinkt bitterhet och en unik karaktär från Liverpoolhumlen som bidrar till en arom av krusbär. Alkoholstyrkan är 4,8 procent.

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten: