City Gross ny sponsor till Allsvenskan och Superettan

Dela den här texten:

141113-stor

Svensk Elitfotboll presenterar idag City Gross som Officiell Livsmedelspartner till ligorna Allsvenskan och Superettan. I nyheten framgår att en del av avtalet är någon form av ”kickback” till klubbarna avseende försäljning av matkassar.

– Det är utmärkt att vi inför säsongsstarten 2016 kan presentera ett samarbete med en partner som tillhandahåller vardagsnära produkter med bra kvalité, säger Jan Karlsson, Försäljnings- och marknadsdirektör på Svensk Elitfotboll.

Samarbetet som inledningsvis är på tre år kommer framförallt koncentreras på att erbjuda färdigpackade matkassar, så kallade Fotbollskassar med färskt unikt innehåll, till fotbollsfansen.

– Vi är glada att vi med samarbetet med City Gross etablerar en liganivå med centrala partners, kompletterar Jan Karlsson.

Familjeägda Bergendahls Food äger och driver City Gross, landets fjärde största och en av de snabbast växande dagligvarukedjorna.

Inget ”traditionellt sponsoravtal”

Johan Johnsson, VD för Bergendahls Food, som äger och driver City Gross-butikerna säger att City Gross ser avtalet som en del av City Gross samhällsansvar och hoppas att kunna bidra till att sprida intresset för träning och hälsa bland yngre inom ramen för breddidrotten fotboll.

– Rent kommersiellt är samarbetet ett svenskt genombrott för en ny form av ömsesidiga sponsringsamarbeten kring idrott med ett prestationsupplägg som skapar ett tydligt mervärde både för oss, vår motpart och för deras medlemmar.

Han fortsätter:

– Att på det här sättet kunna ge klubbarna en möjlighet att dra in mer pengar än genom ett traditionellt sponsoravtal, samtidigt som vi utvecklar matkassemarknaden, känns både schysst och spännande, säger Johan Johnsson.

”Ger våra supportrar en extra möjlighet att stötta sitt favoritlag”

Svensk Elitfotboll är nöjda över avtalet med City Gross och säger att supportrarna nu också kan nå ytterligare en aspekt i sin stöttning av sin favoritklubb.

Det mycket starka supporterengagemanget som finns inom våra ligor och runt våra klubbar var en viktig förutsättning för detta avtal. Samarbetet ger våra supportrar en extra möjlighet att stötta sitt favoritlag när de gör sina inköp av livsmedel, säger Mats Enquist, Generalsekreterare på Svensk Elitfotboll.

Avtalet är 3-årigt.

Fler nyheter:

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!


Behöver du hjälp med att förbättra ditt arbete med sponsring? Läs mer under Rådgivning.


Dela den här texten: