Coca-Cola och Carlsberg är Svenska Fotbollförbundets nya dryckesalternativ

I linje med den globala sponsorstrategin stärker Coca-Cola sin lokala närvaro att sponsra Svenska Fotbollförbundet

I samband med VM-kvalmatchen mot Frankrike offentliggjordes att både Coca-Cola och Carlsberg har tecknat nya avtal med Svenska Fotbollförbundet.

För Coca-Colas del gäller sponsorskapet för 2017-2018 med option på förlängning till 2019-2020 och i Carlsbergs fall handlar det om ett samarbete som sträcker sig över de fyra kommande åren.

Coca-Cola är i och med det nya sponsoravtalet exklusiv partner med varumärkena Coca-Cola® och Bonaqua®. Man är officiell partner till herrlandslaget, damlandslaget, U21-landslagen samt e-sportlandslaget.

– Fotboll är den största sporten i Sverige och bidrar till gemenskap och förenar människor världen över. Därför är vi på Coca-Cola väldigt stolta över att vara partner till Svenska Fotbollförbundet, säger Olivia Enquist, marknadschef på Coca-Cola AB.

Knyter samman internationellt och nationellt

På global nivå har Coca-Cola varit partner med det internationella fotbollförbundet FIFA i mer än 40 år.

– Vi har en lång historik inom fotboll internationellt och kan nu bredda fotbollsengagemanget och göra det mer lokalt relevant vid fler tillfällen utöver de stora mästerskapen, fortsätter Olivia Enquist.

I Sverige är Coca-Cola sedan i fjol partner till Gothia Cup, där man är näst största sponsor efter SKF.

Även Carlsberg har erfarenhet av fotboll på olika nivåer

Genom det nya sponsorskapet hoppas förbundets nya ölpartner att fotbollsfansen byter Norrlands Guld mot Carlsberg.

Precis som Coca-Cola har Carlsberg en lång tradition av att samarbeta med olika fotbollsföreningar världen över. Det nya avtalet innebär att Carlsberg Sverige blir exklusiv ölpartner till SvFF och Herrlandslaget, ett samarbete som tidigare varit kopplat till Spendrups genom Norrlands Guld.

– Svenska Fotbollförbundet ger oss möjligheter att ytterligare stärka våra relationer med de svenska fotbollsfansen. Vi är stolta och glada över att få jobba med SvFF och ser fram emot att skapa nya unika koncept tillsammans, säger Anna Hällöv, marknadsdirektör Carlsberg Sverige.

Ett av Carlsbergs mest kända sponsorskap inom fotbollen är det långvariga samarbetet med liverpool FC, ett samarbete som firar 25 år. Avtalet ses av vissa sponsringsnördar som det längsta i Premier League.

SvFF: ”En drömpartner” x 2

Utöver partner till landslagen så inkluderar Coca-Colas sponsring möjlighet att arbeta med mångfaldsprojektet ”Alla är olika – Olika är bra”. Projektets syfte är att sätta fokus på allas rätt att vara med och allas lika värde.

– För oss är Coca-Cola en drömpartner. Vi är mycket stolta över att välkomna dem in i vår nya struktur och partnerfamiljen. Coca-Cola har ett stort internationellt fokus och lång erfarenhet av fotboll, vilket blir en stark tillgång på ett lokalt plan i Sverige, säger Mikael Jiffer, marknads- och försäljningschef på Svenska Fotbollförbundet.

Även samarbetet med Carlsberg får marknads- och försäljningschefen att nypa sig i armen.

– För oss är Carlsberg Sverige en drömpartner. Vi har under det senaste året arbetat fram en ny varumärkesstrategi, och som en konsekvens av detta även en kommersiell strategi för våra samarbetspartners. Vi är mycket stolta och det känns väldigt bra att välkomna Carlsberg in i vår nya struktur och partnerfamiljen, säger Mikael Jiffer.

De bägge samarbetena inleddes i samband med VM-kvalmatchen mot Frankrike fredagen 9 juni på Friends Arena. Avtalet gäller för Coca-Colas del för 2017-2018, med option på förlängning till 2019-2020. I Carlsbergs fall gäller avtalet för de kommande fyra åren.

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten: