DHL blir presentationspartner till Allsvenskan

Övre raden: Ann Berglund, Kommunikationschef DHL Express Sverige, Ted Söderholm, Vd DHL Express Sverige samt Mats Enquist, Generalsekreterare Svensk Elitfotboll. Nedre raden: Mike Cotter, Försäljning- och marknadsdirektör DHL Express Sverige, Jan Karlsson, Försäljnings- och marknadsdirektör, Svensk Elitfotboll.

DHL Express blir från och med säsongsstarten ”Official Logistics Partner”, tillika presentationspartner, till Allsvenskan (”Delivered by DHL”). Dessutom blir man samtidigt Officiell Partner till Superettan.

Företaget ingår i Deutsche Post Group. 2017 hade koncernen en omsättning på mer än 60 miljarder euro.  Man beskriver sig som världens ledande leverantör av internationella expressleveranser.

– Det är mycket glädjande för oss att kunna presentera en stark internationell aktör i DHL Express som ny samarbetspartner till våra ligor, säger Jan Karlsson, försäljnings- och marknadsdirektör på Svensk Elitfotboll.

Han fortsätter:

– Våra samtal sedan november har varit väldigt konstruktiva, vi får i DHL Express en partner som kan tillföra och är genuint intresserad av våra ligors utveckling.

Deltar aktivt i fotboll

Ted Söderholm, vd för Sverige-bolaget, ser fram mot att vara presentations- och logistikpartner till svensk fotbolls två högsta herrligor.

– Vi ser en enorm samverkan mellan en sport som bygger på lagarbete, passion och en vilja att vinna och de värderingar som vi bygger vår kultur på inom DHL Express. Vi deltar aktivt i fotboll, världen över, både genom globala partnerskap och genom deltagande i lokala klubbar och vi kommer att arbeta hårt bakom kulisserna för att stödja och matcha den framgångsrika trend som just nu råder inom svensk elitfotboll.

Mats Enquist, generalsekreterare på Svensk Elitfotboll.

– DHL är en proffsig och van samarbetspartner till stora sporträttigheter, och vi är glada över att de valt att addera Allsvenskan till deras portfölj. Vi stärker varandra, och DHL har visat stor respekt för samarbetet med vår liga redan från start.

Avtalet som knutits är skrivet på 3 år. Svensk Elitfotboll sponsras sedan tidigare av bland andra Volkswagen.

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten: