Elitserien söker namnsponsor – prislappen 2,5 miljoner

ibz56zzwi7ptcczbbqzp

Nu ska Elitserien i speedway, Sveriges tredje största arenasport, bli ännu mer kommersialiserad. Genom ett samarbetsavtal mellan elitklubbarnas intresseorganisation, ESS och det nationella förbundet Svemo ska liganamnet Elitserien säljas och sponsorförsäljningen delvis centraliseras.

ESS har med förbundet Svemo avtalat till sig rättigheterna att sälja gemensam reklam på alla arenor och försäljningen av liganamnet Elitserien.

– Vi tror på det här upplägget och att det finns sponsorer som kommer att lockas av att få exponeras på detta sätt. Vi önskar ESS lycka till med sin målsättning att ha alla sponsorpaket sålda till säsongspremiären, säger Tony Olsson, Speedwayansvarig på Svenska Motorcykel och Snöskoterförbundet (Svemo).

Säljer liganamnet

Börje Bellinger, ordförande i Elitspeedway Sverige (ESS), ser flera möjligheter med det nya upplägget. Framförallt menar han att det ska vara enkelt och smidigt för företag att engagera sig som sponsor till ligan.

– Det finns en kontaktman, Peder Andersson, för gemensam sponsring av Elitserien, berättar Börje Bellinger. Det kommer nu att finnas möjlighet för en huvudsponsoratt köpa liganamnet Elitserien, men också möjligheter att synas på samtliga Elitseriearenor med olika sponsorpaket, en möjlighet som inte funnits tidigare, fortsätter han.

ESS:s ansvarige säljare, Peder Andersson, ser fram mot utmaningen att skriva fler centrala sponsoravtal.

Samarbeten klara till seriestarten

– Det unika samarbetet gör det möjligt för en köpare att exponeras på samtliga elitseriearenor genom ett enda avtal, berättar han. Det känns som en spännande utmaning och samtidigt en möjlighet att skapa en bra relation med våra blivande sponsorer. Vi siktar på att vara i hamn till seriestarten 2016.

Peder Andersson, som tidigare arbetat med bland annat Elit Vetlandas sponsorförsäljning, fortsätter:

– För en huvudsponsor ges nu möjlighet att få tillgång till liganamnet Elitserien och istället använda sitt namn och sin logotype. Men även andra intressanta exponerings- och eventpaket kommer vi att erbjuda till ett begränsat antal sponsorer, avslutar Peder Andersson.

Prislappen på titelsponsorskapet är omkring 2,5 miljoner kronor.

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten: