Kanadensiska VR Mechanical Solutions blir ny storsponsor till Team Hasselborg

Dela den här texten:

”Här i Kanada är curling verkligen en nationalsport tillsammans med ishockey”

De regerande olympiska guldmedaljörerna i curling, Team Hasselborg, har inlett ett nytt samarbete med det kanadensiska teknikföretaget VR Mechanical Solutions. Detta är lagets första större utländska sponsorsamarbete.

Sara McManus och Agnes Knochenhauer visar stolta upp den nya kanadensiska sponsorn VR Mechanical Solutions
Sara McManus och Agnes Knochenhauer visar stolta upp den nya kanadensiska sponsorn VR Mechanical Solutions.

Team Hasselborg har just inlett curlingsäsongen 2019/20 med två tävlingar i Kanada. Samtidigt meddelar man att ett nytt samarbete inletts med det Torontobaserade teknikföretaget VR Mechanical Solutions, verksamma inom byggsektorn.

Samarbetet tillhör lagets allra största och är ett bevis på det stora intresse som internationellt finns kring OS-mästarna.

– Det är stort för oss att få vår första riktigt internationella sponsor, säger lagets kapten Anna Hasselborg.

Hon fortsätter:

– Att det däremot är ett kanadensiskt företag är kanske ingen överraskning. Här i Kanada är curling verkligen en nationalsport tillsammans med ishockey. Vi blir betydligt mer igenkända när vi rör oss här än i våra hemstäder i Sverige.

Laget tillbringar mycket tid i Kanada eftersom curlingens ”majors” alltid spelas där, de s k Grand Slam-tävlingarna (6 st).

Curling är en av de största idrotterna i Kanada

Team Hasselborg inledde fjolårets säsong med att vinna de två första tävlingarna i Grand Slam-serien och hoppas på att kunna ta hem någon seger även i år.

– Självfallet vill vi vinna igen, fortsätter Anna Hasselborg. Men konkurrensen här är extremt tuff. Dels kommer de internationella lag vi möter i VM och EM, men bara i Kanada finns 1,5 miljoner aktiva curlingspelare vilket jag förstått är detsamma som 5% av befolkningen. Så de hemmalag vi möter här ger klart starkare motstånd än vad vi annars möter.

Med bakgrund i det stora kanadensiska curlingintresset är det inte konstigt att den första sponsorn där nu inlett ett samarbete.

”Att leta sponsorer är inte lätt”

Även svenska Löfbergs har ett samarbete med Team Hasselborg helt inriktat på sin etablering på den kanadensiska kaffemarknaden, där laget fungerar som ambassadörer för kaffet.

– Vi tycker det är en spännande utveckling att kunna hjälpa de här företagen på ”bortaplan”, säger Sara McManus, lagets viceskip. Kanske kan vi också vara en inspiration till andra utövare i mindre idrotter. Att leta sponsorer är inte lätt, men många gånger kan idrotten vara större i andra länder än hemma i Sverige, så det kan finnas oanade möjligheter om man bara är lite öppen och påhittig.

I november spelas EM i Sverige. Helsingborg är värdstad för turneringen den 15-23 november 2019.

Lästips:

Fler nyheter:

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten: