Lär känna företaget som sponsrar allt från kultur till rally

Dela den här texten:

Ronjabollen_Sh Bygg

Har du aldrig hört talas om Sh Bygg? Vi klandrar dig inte, men vänta bara. När det är dags för årets rallyfest i Uppsala om ett par veckor finns företaget bokstavligt talat på startlinjen. När damhockeyn var helt under isen fanns företaget där med en räddande hand. När kommunen vill nå nya målgrupper för sitt kulturarbete är man inte sena att haka på. Om det gäller att få unga flickor att idrotta? Jajamen. Faktum är att när det gäller idrottssatsningar i regionen verkar det mesta intressant – så länge det matchar de uppsatta sponsringskriterierna vill säga!

Uppsalaföretaget Sh Bygg är en flitig sponsor av evenemang och idrott i Uppland. I början på året räddade man damhockeyn i Almtuna och i slutet av augusti offentliggjordes en stor kultursatsning i staden.

Vill göra konst- och kulturlivet mer tillgängligt

Om vi börjar med samarbetet med Uppsala kommun så syftar det till att stärka konst- och kulturlivet och göra det tillgängligt för fler. Fokus är främst riktat mot Uppsala kommuns offentliga konst samt Uppsala konstmuseum.

– En viktig del av kulturnämndens arbete handlar om att möjliggöra för fler att delta i kulturlivet. Därför har vi infört fri entré på våra konstmuseer och nya samarbeten öppnar nya vägar att sänka trösklarna till kulturen, säger Peter Gustavsson, ordförande i kulturnämnden.

Sh Bygg vill bygga vidare, även kulturellt.

– Som starkt lokalt förankrat bolag som lever med Uppsalas utveckling känner vi att vi vill engagera oss brett också kring kulturen i kommunen, säger Lars Svensson, vd på Sh bygg. Vi är aktiva med att fysiskt bygga i staden, samtidigt vill vi också vara med och bidra till att bygga den kulturella staden.

Vill självklart inte ha något inflytande över kulturverksamheten

Det nya avtalet innehåller bland annat ett tydligt ställningstagande från företagets sida; man vill naturligtvis inte ha något inflytande över kulturverksamheten eller påverka den.

– Det är viktigt att understryka att vi inte vill påverka den verksamhet vi stöttar, säger Lars Svensson. Vi varken kan eller ska ha åsikter om den lika lite som vi har åsikter om hur ett fotbollslag väljer att spela. Vi tycker att det är oerhört viktigt att vi som lokalt företag stöttar också kulturen där vi verkar.

Flera aktiviteter är planerade och tillsammans ska parterna bland annat att genomföra två seminarier kring hur konst och kultur utvecklar staden och dess attraktivitet. Därutöver ska man gemensamt få fler att besöka både konstmuseet och den offentliga konsten i staden.

Men det är som sagt inte bara kulturlivet som är en del av Sh Byggs sponsring. Idrotten är förstås en viktig del även den.

Idrotten ger laganda och sunda värderingar

– Sh Bygg sponsrar primärt lagidrotter, säger Magnus Lohe, marknadschef på Sh Bygg. Laganda är viktigt för oss på Sh och därmed också viktigt för oss när vi väljer idrottsföreningar vi sponsrar. I laganda ligger också att man tar ansvar och jobbar för glädjen och gemenskapen i gruppen. Vi vill med andra ord att vi kan identifiera oss med dem, att de delar våra värderingar, förklarar han.

Vidare är det viktigt att föreningarna är ekonomiskt stabila och företaget vill gärna se att det finns en uttalad strategi och satsning också på damidrotten. Skälet till det är att man tycker idrotten delar samma problematik som byggbranschen – en sned representation och resursfördelning.

Det är också viktigt att idrottsföreningarna har både elit- och ungdomsverksamhet. Elitsatsningarna är viktiga då det är viktigt med förebilder för ungdomar, anser företaget. Vidare är det viktigt att klubbarna tar ett samhällsansvar för ungdomar och själva driver någon form av social satsning.

– Uppfyller klubbarna inte kriterierna måste vi ifrågasätta vårt engagemang. Sh bygg satsar på att sponsra idrottsklubbar på de orter där vi har kontor och självklart anpassar vi våra krav utifrån ortens förutsättningar och vi för gärna en aktiv dialog med föreningarna kring de frågor som vi värderar högt, förklarar Magnus Lohe.

Sh Byggs sponsringskriterier för idrott finns att läsa här (pdf).

Fotbollen lyfts fram som ett bra exempel

Sirius Fotboll är en stor klubb som har både ett herrlag i Superettan och ett damlag i Elitettan. De har en ungdomssektion med ett tjugotal ungdomslag och via Sirius Akademi fokuserar man på att utbilda morgondagens fotbollsspelare. Utöver det tar klubben också ett stort ansvar genom det samhällsengagerade projektet Gränslös fotboll.

– Gränslös fotboll är vårt sätt att bidra till samhället och med hjälp av det bedriver vi både Nattfotbollen, Ronjabollen och Fyrisbollen, berättar Stefan Bärlin, marknadsansvarig för Sirius Fotboll.

Nattfotbollen innebär att Sirius på lördagskvällarna mellan september och april öppnar upp sporthallar i områden i Uppsala där behovet av kvällsaktiviteter är som störst. 15 fotbollsledare ställer upp för att låta tre åldersgrupper från klockan sex till midnatt spela fotboll, umgås och prata om sunda värderingar.

”För många tjejer är första gången de testar idrott”

Fyrisbollen är ett annat projekt som drivs en gång i veckan där ungdomar med funktionsnedsättning också får möjlighet att idrotta och projektet Ronjabollen syftar till att tjejer i åldern 10 till 15 år, och som bor i vad man kallar ”resurssvaga områden”, också ska få möjlighet att testa på fotboll.

– Jag brinner lite extra för just det projektet eftersom det för många tjejer är första gången de testar idrott, säger Stefan som själv haft en fotbollskarriär och spelat för både Djurgården och IFK Göteborg i Allsvenskan.

Att Sh Bygg sponsrar Sirius betyder mycket för klubben.

– Att ett av de största familjeägda, lokala företagen vill synas tillsammans med oss betyder förstås jättemycket. Vi har ju faktiskt samma paroll – att ta ansvar. Det vill vi på Sirius också göra, avslutar Stefan Bärlin.

Rally Uppsala passar in bra både internt och externt

Sh Bygg sponsrar som sagt flera evenemang och föreningar i länet och när Rally-SM kommer till staden finns det flera skäl för företaget att gå in som partner. I samarbetet är fokus framförallt en av rallyts mest centrala, och mest exponerade, sträckor – stadssträckan från Ulleråker till Uppsala Science Park.

– Vi är stolta över att stötta ett så här pass viktigt motorevenemang och vi är många på Sh som gillar motorsport,säger Magnus Lohe, från Sh Bygg.

Att stadssträckan går genom Uppsala Science Park passar dessutom extra bra eftersom Sh Bygg just nu arbetar med projektet Rudbecklaboratoriet i samma område.

– Uppland har en tradition av ett starkt motorintresse och i sporten fostras många nya talanger. Därför är det fantastiskt roligt att få vara värd för ett så fint arrangemang, berättar Magnus Lohe.

Företagets medarbetare kommer där heja lite extra på Henrik Lütkeman, som tillsammans med Sh Byggs egen Urban Karlsson, i rollen som kartläsare, kör i företagets namn.

Så, har du byggt dig en bild av Sh Bygg än? Undertecknad har det definitivt.

Mer om Sh Byggs sponsring finns här, här och här. Sponsringskriterierna för idrott finns här (pdf).

Lär dig (ännu) mer om sponsring

Du vet väl att här på alltomsponsring.se kan du få tips och råd, boka personlig coachning, gå en kurs i sponsring och utbilda dina kollegor eller sponsorer med hjälp av en föreläsning om just sponsring? Glöm inte heller att gilla Facebooksidan för att bli inbjuden till träffar, läsa de senaste nyheterna och lära dig ännu mer om sponsring. Allt om sponsring finns även som nyhetsbrev och på Twitter.

Fler nyheter:

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!


Behöver du hjälp med att förbättra ditt arbete med sponsring? Läs mer under Rådgivning.


Dela den här texten: