Lista: Alla 15 vinnare på Gyllene Hjulet 2018

Branschtävlingen Gyllene Hjulet prisar bland annat Årets bästa sponsring.

Under torsdagskvällen ägde Gyllene Hjulet rum på Annexet i Stockholm. Tävlingen och galan, som lyfter fram Sveriges mest uppmärksammade och hyllade projekt inom intresse- och upplevelsebaserad kommunikation, leddes i år av artisten och låtskrivaren Tomas Andersson Wij.

Kvällens tema utgjordes av sponsringsdisciplinen endorsement vilket gestaltades genom inspirerande soffsamtal mellan artister och varumärken som dessa samarbetar med.

Artisterna som gästade galan var Erik Saade, Tove Styrke, Shririn, Nause, Norlie & KKV samt DJ Ellie.

Här är alla 15 vinnarna från Gyllene Hjulet 2018:

ÅRETS BÄSTA SPONSRING: Polarbröd – Välkommen ut! – Heja! & Polarbröd

ÅRETS RÄTTIGHETSINNEHAVARE: TakeOver Sverigeturné – Husmor Lisa, Martin & Servera

ÅRETS LOKALA RÄTTIGHETSINNEHAVARE: BK Häcken – BK Häcken & Rättighetsbyrån

ÅRETS SAMHÄLLSENGAGEMANG: Game of Phones – Atea Sverige & Edelman Deportivo

ÅRETS EVENT B2B: XL – BYGG ON TOUR med Take the Lead – Nine Yards & XL–Bygg

ÅRETS EVENT B2C: Boendeekonomi är jättekul!? – Emakina DBG, Occasion & Mikael Tillman, Producent

ÅRETS INTERNA EVENT: SEB Management Conference 2017 – Minnesota Communications, Primetec & Dohrns

ÅRETS LÅNGSIKTIGA: SJ – En del av Way out West – Passion Lab & SJ

ÅRETS INTERNATIONELLA: AEG Fine-Tune-Dining – Pool, Electrolux, Alten Sverige & Slutet är Nära

ÅRETS HANTVERK: AEG Fine-Tune-Dining – Pool, Electrolux, Alten Sverige & Slutet är Nära

ÅRETS DIGITALA: Gothia eCup – UMG, BK Häcken & Coca–Cola Sverige

ÅRETS MEST KREATIVA LÖSNING: Chiara Organica – the pizza made from leftover beer – FLB Europa & Norrlands Guld Ljus

ÅRETS ENDORSEMENT: ATG:s drömfond med Peter Foppa Forsberg – Minnesota & ATG

ÅRETS MEST INNOVATIVA KONCEPT: Chiara Organica – the pizza made from leftover beer– FLB Europa & Norrlands Guld Ljus

ÅRETS STUDENTKATEGORI: Frida Winter, Anna JunholmCecilia Dahlberg och Johanna Ahl – IHM Business School, Göteborg

Årets silverhjul tillägnas:

Sponsring – The Last Farewell, Åbro bryggeri, AIK Fotboll & POST

Samhällsengagemang – ”Vi öppnar upp när andra stänger”, Tele2, Right to Play, Prime Public Relations & Academic Work Instajobs

Rättighetsinnehavare – DI Startup Tour, Onemotion IMC

Lokala Rättighetsinnehavare – Grönt Kort för Fair Play, Håkanson United & Stockholms Fotbollsförbund

Endorsement – AEG Fashion Wash – Pool & Electrolux

Event B2C – Halloween på Gröna Lund, Gröna Lund & Arclight

Event B2B – I´m in a Brand, Blixten & Co

Långsiktiga – Barncancergalan – det svenska humorpriset, Barncancerfonden, DNS – Discovery Network Sweden & FLX

Internationella – Dell Realize Sverige, Onemotion IMC

Interna Event – Coca-Cola European Partner Commercial Conference 2017, Eventyr & Coca-Cola European Partner (CCEP)

Innovativa koncept – Boendeekonomi är jättekul!? – Emakina DBG, Occasion & Mikael Tillman, Producent

Kreativa lösning – Comviq studenthusvagn, Knut Kommunikation & ANR BBDO

Hantverk – Game of Phones, Atea Sverige & Edelman Deportivo

Digitala – Oddsets partiska kommentatorer, Jung Relations & DDB

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten: