Sveriges ledande limträproducent hjälper ÖFK klara UEFA-regler i tid

Daniel Kindberg, ordförande Östersunds FK.

Just nu levererar och monterar träkoncernen Martinsons en läktare med 1744 sittplatser till Östersund och Jämtkraft Arena. Läktaren krävs för att Östersunds FK ska nå den arenastandard som krävs för att få spela hemmamatcher i Europa Leagues gruppspel.

– Läktaren från Martinsons är helt enkelt en förutsättning för att vi ska få spela i Europa League. Med tanke på att det drar igång om 2,5 vecka var det en nödvändighet att jobba snabbt och då ville vi ha en trygg leverantör. Och som vanligt har samarbetet med Martinsons fungerat utmärkt, säger Daniel Kindberg, ordförande i ÖFK.

24 augusti stod det klart att Östersunds FK klarat kvalet till Europa Leauge. I september startar gruppspelet då ÖFK kommer att möta Athletic Bilbao, Hertha Berlin och Zorya Luhansk.

Hjälper klubben uppnå UEFA-standard

För att få spela på hemmaplan i Östersund kräver UEFA att Jämtkraft Arena uppdateras från kategori 2 till kategori 4. Det innebär bland annat att arenan behöver utrustas med 1700 ytterligare sittplatser med mycket kort varsel.

– Vi har en lång och bra erfarenhet av att samarbeta med Martinsons och i det här fallet var situationen snudd på extrem med tanke på det korta tidsperspektivet. Det kunde bara lyckas tack vare ett fantastiskt teamwork mellan leverantör, entreprenörer, klubben och Östersunds kommun. Vi är väldigt glada för att Martinsons kunde prioritera det här jobbet, säger Daniel Kindberg.

För Martinsons del har arbetet underlättats av att man tidigare levererat till Jämtkraft Arena. Man har alltså alla ritningar på tidigare läktare och ingen nyprojektering behöver genomföras.

– Det gör att vi kan leverera med kort varsel. Och självklart vill vi hjälpa en kund som vi samarbetat med tidigare. Och klubben med för den delen. De har gjort en otrolig resa som det känns roligt att få bidra till, säger Daniel Wilded, produktchef på Martinsons.

Leveransen omfattar totalt 60 kubikmeter limträ och skedde i slutet av vecka 34. Martinsons står även för montaget som ska vara klart ungefär en vecka innan den första planerade gruppspelsmatchen 28 september.

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten: