Ramboll blir titelsponsor till Stockholm Halvmarathon

Ramboll blir ny titelsponsor för Stockholm Halvmarathon. Avtalet är skrivet på 3+3 år.

Ramboll och Marathongruppen inleder ett samarbete där företaget går in som titelsponsor för de kommande tre åren med option på ytterligare tre år. Evenemanget har anor sedan 1920-talet.

Loppet har lockat löpare från hela världen. 2017 var 12 750 deltagare från över 80 nationer anmälda.

– Vi är mycket glada att ha fått en ny titelsponsor i Ramboll. Ett företag som genomsyras av kreativitet och kunskap, precis som Stockholm Halvmarathon. Tillsammans kommer vi att lyfta evenemanget och se till att stockholmarna får något att vara riktigt stolta över, säger Daniel Almgren, vd på Marathongruppen.

”Vi vill göra det lätt för många att engagera sig”

– Ramboll är med och formar samhället och vi vill också förbättra upplevelserna för människorna i staden. Ramboll Stockholm Halvmarathon genomförs i den stadsbyggnad och på den infrastruktur vi utvecklar. Därför var det logiskt för oss att samarbeta med Marathongruppen och på så sätt bidra med värde till hela löparsverige, vd för Ramboll Sverige.

Han fortsätter:

– Vi vill göra det lätt för många att engagera sig, och det är därför vi går in i en så stor folksport som löpning. Jag har börjat träna för att delta i loppet och hoppas på en upplevelse utöver det vanliga, säger Niklas Sörensen.

Uppdaterar den visuella identiteten

I samband med namnbytet går loppet igenom en visuell förändring. Bland annat uppdateras logotyp, hemsida samt evenemangets inramning.

– Ramboll Stockholm Halvmarathon har en unik bana mitt i Stockholms City, som vi är väldigt stolta över. I år fokuserar vi främst på den urbana evenemangsupplevelsen och att peppa deltagarna att ge det lilla extra, säger Louise Fredriksson, projektledare på Marathongruppen.

– Att vi har en ny titelsponsor i Ramboll är vår största nyhet för i år – men den kommer ge ringar på vattnet. Årets evenemang kommer att bli något alldeles extra, avslutar Louise Fredriksson.

Loppet äger 2018 rum den 15 september.

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten: