Renault hjälper Klassiker-deltagarna

https://www.youtube.com/watch?v=WVVqRKDLPIw

Renault är i år ny sponsor till En Svensk Klassiker och som vision i sitt aktiveringsarbete meddelar man att fokus är att underlätta för åkare, simmare, cyklister och löpare. Inför varje lopp har man därför skapat verktyg och tjänster som på olika sätt hjälper deltagarna att ta sig igenom sportåret på bästa möjliga sätt.

Först ut är Vasaloppet och ”Moraklockan”.

Fyra av tio skidloppsåkare uppger i en ny undersökning* att deras huvudsakliga mål på söndagens stora skidlopp är sluttiden. Samtidigt menar var sjunde av dem, 14 procent, att de tappar motivationen för resten av loppet om de hamnar efter de uppsatta delmålen. Av de som mäter sig på placering är det endast cirka hälften så många, 8 procent, som tappar motivation.

Med anledning av det här underlaget har Renault, i samarbete med En Svensk Klassiker, tagit fram ”Moraklockan”, som ska få åkarna att fokusera på delmål under loppets gång.

– Att mäta sig på tid är ett av de vanligaste misstagen under just skidlopp, det finns inget annat lopp där yttre omständigheter påverkar sluttiden lika mycket, säger Michael Thoren, vd för En Svensk Klassiker.

Han fortsätter:

– Jag vet många som trots toppform inte klarar delmålen och därmed tappar motivationen halvvägs igenom, det har vi tagit fasta vid och byggt upp en snittåkare som ska hjälpa till att träna hjärnan redan innan startskottet.

Moraklockan – en ”skidåkare” byggd på data

Verktyget är en statistiskt uppbyggd skidåkare, som visar hur yttre parametrar spelar in när det kommer till sluttid.

Kopplat till datan från 22 personer som åkt samtliga lopp mellan Sälen och Mora under de senaste fem åren, och som dessutom genomfört en full ”klassiker” samtliga år, har man tagit fram beräkningar kring hur olika väderförhållandena kan försvåra – eller gynna – ett bra resultat.

–  Moraklockan, vår statistiska åkare, visar att man inte ska stirra sig blind på själva tiden, trots en halvtaskig tid kan man slå personligt bästa i placeringar eftersom alla påverkas lika mycket av saker som snökvalitet och motvind, berättar Lars Höglin, Brand Engagement Manager på Renault.

Vill få åkarna att skifta fokus

Lars Höglin fortsätter:

– Vårt mål med Moraklockan är att få åkarna att skifta fokus på söndag och på så sätt må bättre genom loppet.

Moraklockan är den första delen av Renaults ”Klassiska hemligheter” som inför varje lopp inom En Svensk Klassiker avslöjar en ny hemlighet och skapar ett verktyg för att hjälpa åkarna att hantera det.

Sponsoravtalet mellan Renault och En Svensk Klassiker är 2-årigt.

*Undersökningen är genomförd i februari 2016 med 621 respondenter från En Svensk Klassikers register som har eller kommer genomföra skidloppet inom En Svensk Klassiker.

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten: