Intervju: Så resonerar Ski Classics-laget i sponsorarbetet

Ski Classics

Idag meddelande det Svealandsbaserade långloppslaget med Skistart.com som huvudsponsor att man stärkt laget genom OS- och VM-meriterade Sara Lindborg. Förutom sponsorer finansieras teamets satsning genom bland annat en egenutvecklad långloppsvalla och teknikkurser för företag och privatpersoner.

Lagets huvudsponsor är Nordens största nätbaserade skidbutik, Skistart.com. För det företag som vill associeras med laget och längdskidåkning och laget finns fortfarande plats för en ytterligare namnsponsor.

Allt om sponsring tog kontakt med Mikael Bilock som berättade mer om hur laget resonerar i sponsorarbetet.

”Viktigt för oss att det är samarbetspartners som vi delar värderingar med”

Varför ska man gå in som sponsor till ert team?

– Vår styrka är att vi bygger på kärnvärdena i längdskidåkning; uthållighet, ärlig kamp, glädje och passion för det vi gör och stora delar av vår verksamhet bygger fortfarande på ideella krafter, berättar Mikael.

– Vill man som företag associeras med dessa kärnvärden så är vi en bra partner.

Är det några särskilda branscher som är mer intressanta än andra?

– Vi är inte direkt begränsade till bransch, viktigt för oss att det är samarbetspartners som vi delar värderingar med, t.ex. som vill verka för ett hållbart samhälle med avseende på miljö, hälsa och rättvisefrågor och liknande.

– Vi undviker också konkurrenter till våra befintliga samarbetspartners.

Mellan 150-250 000 kr för namnsponsorskap

Låt säga att man är ett nationellt företag. Vad skulle det kosta att gå in som namnsponsor i satsningen?

– Det skulle hamna i området 150-250 000 kr. Sannolikt vill en samarbetspartner göra lite mer än bara vara med i namnet, till exempel delta i olika events, föreläsningar, samverka i sociala medier och kostnaden beror mycket på vad som ingår i paketet.

– Vi vill se oss själva som en förlängning av våra partners marknadsorganisation, det vi gör tillsammans ska bidra till att öka försäljning och stärka varumärket för våra partners och då får man titta på olika infallsvinklar för respektive partner, avslutar Mikael Bilock.

Ski Classics var tidigare namnsponsrat av Swix, men en ny titelpartner offentliggörs den 7 oktober.

OS- och VM-meriterad åkare

Längdskidåkaren Sara Lindborg är ny i laget och tillhörde under förra säsongen det svenska A-landslaget. Säsongen 2013-2014 imponerade hon stort med många fina placeringar, inte minst under Tour de Ski, vilket gav en plats i den svenska OS-truppen till Sotji.

Nu är dock fokus på långloppscupen.

– Efter skadan nu i vintras bestämde jag mig för att satsa helhjärtat på Ski Classics och ändra träningen efter det. Nu har jag tränat hela sommaren för just Ski Classics-loppen och hoppas och tror att jag ska kunna placera mig bra. Min ambition att åka alla lopp för att få en bra totalplacering. Pallplaceringar finns i målbilden, säger Sara om debutsäsongen i Ski Classics.

”Första hela säsongen i Ski Classics”

– Det ska framförallt bli väldigt roligt att åka alla kända långlopp, och spännande att få se hur jag står mig mot de allra bästa långloppsspecialisterna. Jag hade siktet delvis på Ski Classics redan 2014 men då gick det så bra att det blev världscup och OS istället. Så för mig blir det första hela säsongen i Ski Classics och därför svårt att veta exakt hur de olika loppen passar mig.

Saras lagkamrater i vinter blir Kristina Roberto, Kalle Gräfnings, Linus Larsson, och förstaårssenioren Olivia Hansson. Även Maria Gräfnings och Maria Rydqvist tillhör truppen, men den duon kommer att åka Ski Classics-lopp i den mån det passar deras satsningar med världscupen som huvudmål för säsongen.

– Det känns jättespännande och kul med det här nya laget. Serviceapparaten verkar väldigt seriös och rutinerad även om de jobbar med en liten budget. Sen har jag redan märkt att det finns massor att lära av lagkompisar som satsat på långlopp i många år, säger Sara inför debuten i Ski Classics.

Sara Lindborg till Skistart.coms långloppslag

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten: