Semper sponsrar Skansen – fokus på Barnens allsång

Barnens allsång blir en del av fokuset för Skansen i samarbetet med Semper.

Skansen och Semper har ingått ett 2-årigt sponsoravtal som innebär att Semper går in med stöd till bland annat Barnens allsång.

– Vi på Skansen välkomnar Semper till oss och tycker att det är fantastiskt kul att jobba vidare framåt då vi har många gemensamma värden och också samma målgrupp i barnfamiljerna, säger Josefin Sollander, projektansvarig för sponsring på Skansen.

Skansen och Semper har båda en historia med rötter från slutet av 1800-talet, och nu möts de i modern tid på områden som svensk industrihistoria, uppfinningar och kvinnohistoria, men även i frågor som rör barn och barns villkor.

– Att starta vårt samarbete med Barnens allsång känns kul eftersom det är en härlig aktivitet laddad med energi och glädje, precis som vår viktigaste målgrupp barnen, säger Mikaëla Sicard, marknadschef på Semper.

Hon fortsätter:

– Tillsammans kan vi under den här samarbetsperioden lyfta viktiga kunskapsfrågor om både mat och barns hälsa, men också hur samhällets syn på barn och familjestruktur har förändrats sedan ”vällingklockans tid”.

Torrmjölkens historia – allt annat än torr

Historien om torrmjölken är en berättelse om en uppfinnare som bidragit till utvecklingen av svensk livsmedelsindustri. Med avstamp i historien ser Semper och Skansen möjligheter att samlas kring värden som ansvarstagande, kultur och miljö och lustfyllt lärande.

Semper ser Skansen som en plattform för att föra ut viktiga budskap som både är aktuella idag men som också har rötter i historien. Ett exempel på en sådan berättelse är historien om den svenska näringsfysiologen Ninni Kronberg som uppfann torrmjölken och därmed lade grunden till dagens Semper.

Finansmannen Axel Wenner-Gren satsade på Ninni Kronbergs idéer och startade 1939 fabriken Svenska Mjölkprodukter AB, som sedan bytte namn till Semper 1963. Idag är Semper marknadsledande inom barnmat och välling, men också glutenfria produkter.

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten: