Sportkedjan: ”Lidingöloppet är lite av en drömpartner för oss”

Dela den här texten:

team sportia lidingöloppet

I samma stund som den sista löparen går i mål under Lidingöloppshelgen får loppet en ny huvudsponsor. Det är Sveriges tredje största sportkedja – Team Sportia – som utökar sin sponsring inom konditionsidrotten. Sedan 2010 är man huvudsponsor till En Svensk Klassiker.

Löpning ligger varmt om hjärtat hos kedjans handlare.

– Lidingöloppet är lite av en drömpartner för oss, säger Pelle Lindkvist, försäljningschef på Team Sportia och ansvarig för det nya samarbetet.

Han förklarar:

– Vi är störst i Sverige på cykel och i vår kedja finns även butiker som är starka på andra idrotter som längdåkning, hockey och fotboll, men löpning kan varenda en av våra handlare utan och innan.

Arrangerar redan lokala träningskvällar tillsammans med föreningar

Just handlarnas specialistkunskaper tillsammans med kedjans breda engagemang i löpning på både tränings- och tävlingsnivå, menar Pelle Lindkvist är bidragande orsaker till att Lidingöloppet har valt Team Sportia som samarbetspartner.

Han påpekar också att Team Sportia ser sponsorskapet som långt mycket mer än bara en möjlighet att synas i rätt sammanhang:

– Löpning är vår själ. Många av våra handlare är själva aktiva och engagerar sig på olika sätt i det lokala föreningslivet. De ordnar också egna träningskvällar och andra evenemang som har med löpning att göra. Så räkna med att det kommer att komma många taggade löpargäng från runt om i landet till Lidingöloppet som en konsekvens av det här.

Även reklamchefen poängterar handlarnas stora intresse

Christine Sandstedt, reklamchef på Team Sportia, berättar att man redan har hunnit fundera över aktiviteter inom ramen för sponsorskapet:

– Att jobba med Lidingöloppet öppnar många spännande möjligheter för oss och vi räknar med att kunna göra mycket kul framöver. Inte minst sådant som kommer att gynna våra kunder i sin ambition att utvecklas som löpare.

Även Christine Sandstedt lyfter vikten av handlarnas engagemang:

– Många av våra handlare är väldigt entusiastiska över samarbetet, så Lidingöloppet kommer säkerligen att synas och aktiveras på alla möjliga sätt lokalt under året. Håll ögonen öppna, uppmanar hon.

Avtalet mellan Lidingöloppet och Team Sportias börjar formellt måndagen den 28 september och sträcker sig över fem år.

Årets upplaga av den klassiska tremilen, den 51:a upplagan, löptes i lördags och vanns av William Morwabe, Kenya, respektive Annelie Johansson, Hälle IF.

Team Sportia tar över sponsorskapet för Lidingöloppet

Fler nyheter:

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Köp handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten: