Svenska Spel ny huvudsponsor till Sveriges Olympiska Kommitté

Svenska Spel tar över ATG:s plats som spelsponsor till SOK.

Svenska Spel blir ny huvudsponsor till Sveriges Olympiska Kommitté, SOK. I dag tecknar parterna ett sjuårigt avtal värt över 100 miljoner kronor.

– Svenska Spel har under en lång tid varit en viktig partner för svensk idrott. Avtalet ger Sveriges Olympiska Kommitté och våra OS-idrottare ännu bättre förutsättningar att långsiktigt nå konkurrenskraftiga resultat, säger Peter Reinebo, verksamhetschef Sveriges Olympiska Kommitté.

Avtalet börjar gälla från och med den 1 juli i år och sträcker sig fram till den 31 december 2026 och är värt över 100 miljoner kronor, enligt ett pressmeddelande från spelbolaget.

Skapar ”Team Svenska Spel” i samarbete med Sveriges Olympiska Kommitté

Samarbetet innebär bland annat en riktad satsning på SOK:s Topp och Talangprogram och ett speciellt Svenska Spel Team. I teamet kommer särskilt utvalda idrottare från flera olika idrotter att ingå.

– Som landets största idrottsponsor känns det spännande att inleda ett samarbete med SOK och våra OS-idrottare. Vi vill vara med och bidra till att svenska olympier blir ännu mer framgångsrika och vi kommer göra allt för att stötta med bästa tänkbara förutsättningar, säger Patrik Hofbauer, Svenska Spels vd och koncernchef.

I samband med nyheten offentliggör spelbolaget att man även blir Presenting Partner till längdlandslaget.

”Vi hoppas att samarbetet kan inspirera fler barn och unga att komma i rörelse”

SOK är ansvariga för de olympiska frågorna i Sverige och har som huvuduppgift att förbereda och leda det svenska deltagandet i OS med sikte på konkurrenskraftiga OS-trupper.

SOK verkar också för att skapa fler goda förebilder för unga och samtidigt inspirera fler att utvecklas inom idrott, skapa möjligheter att utvecklas oavsett bakgrund, kön och ekonomi samt att sprida de olympiska värderingarna om vänskap respekt och strävan efter utveckling.

– Vi hoppas att samarbetet kan inspirera fler barn och unga att komma i rörelse, det är en fråga vi brinner starkt för. SOK:s sätt att jobba med inkludering och utveckling av idrotten för att inspirera fler unga att hitta sin idrott går i linje med hur Svenska Spel ser på idrott. Vi vill att den ska vara öppen, inkluderande och jämlik, säger Patrik Hofbauer.

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten: