Svenska Spel ny Presenting Partner till längdlandslaget

Svenska Spel är ny Presenting Partner till längdlandslaget.

Svenska Spel och Svenska Skidförbundet inleder ett långsiktigt samarbete som gör Svenska Spel till ny Presenting Partner till längdlandslaget. Det nya sjuåriga avtalet omfattar bland annat en extra satsning på unga talanger och är värt drygt 80 miljoner kronor.

– Svenska Spel har ett långvarigt och stort engagemang i svensk idrott. Därför känns det väldigt bra att inleda ett samarbete som ger längdlandslaget nya möjligheter. I Svenska Spel får vi en partner som kommer göra allt för att skapa rätt förutsättningar för våra aktiva, säger Ola Strömberg, t.f. längdchef för Svenska Skidförbundet.

Längdlandslaget är ett av Sveriges mest omtyckta landslag med åkare som till exempel Charlotte Kalla, Stina Nilsson, Frida Karlsson, Jens Burman och Calle Halfvarsson.

– Våra landslagsåkare är glada över att vi nu kan inleda ett samarbete med Svenska Spel. Vi vet att Svenska Spel jobbar hårt för att få fler barn och unga i rörelse och det är något som även de aktiva brinner för. Med en stark partner får vi ännu bättre möjlighet att nå ut och inspirera fler att röra på sig, säger Ola Strömberg.

Betalar 80 miljoner kronor för att sponsra längdlandslaget

Avtalet gäller från och med den 1 juli i år till den 30 juni 2026 och är värt över 80 miljoner kronor. Samarbetet omfattar bland annat en satsning på Utvecklingslandslagets 24 unga lovande längdskidåkare i åldrarna 18–22 år, som nu blir ett Team Svenska Spel.

– Vi är glada och stolta att få samarbeta med länglandslaget som är ett av våra mest älskade landslag. Som landets största idrottssponsor vill vi vara med och bidra till att våra landslagsåkare fortsätter vara framgångsrika och vi kommer göra allt för att ge dem och talangerna i Team Svenska Spel bästa tänkbara förutsättningar att lyckas, säger Patrik Hofbauer, vd och koncernchef Svenska Spel.

Läs också: Svenska Spel ny huvudsponsor till SOK

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten: