Svenska Spel och Riksidrottsförbundet i gemensam kampanj för att få fler att röra på sig

Med ett omfattande treårsavtal i grunden, där Svenska spel stöttar Riksidrottsförbundets arbete med utvecklingen av en ny syn på träning och tävling, lyfter man nu fram projektet ”Framåt för fler i rörelse” i en gemensam reklamkampanj för att belysa hälsoriskerna med en stillasittande livsstil.

Svenska barn och vuxna rör på sig för lite. Centrum för idrottsforskning har till exempel larmat om att två av tre 4-åringar inte når upp till världshälsoorganisationens (WHO) rekommendation om 60 minuter fysisk aktivitet per dag.

Svenska Spel samarbetar med Riksidrottsförbundet och stöder idrottsrörelsens arbete med att få fler i rörelse.

– Vi hoppas kampanjen kan fungera som en väckarklocka. Vi rör oss alldeles för lite, vilket påverkar vår fysiska och psykiska hälsa negativt, säger Anna Fohlin, varumärkesansvarig för Svenska Spels modervarumärke.

Rörelseförståelsen bland barn och unga blir allt sämre

I våras tecknades ett treårigt avtal, värt totalt 111 miljoner kronor, mellan Svenska Spel och Riksidrottsförbundet. Avtalet inkluderar Framåtfonden där specialidrottsförbunden kan ansöka om medel för att skapa mer inkluderande aktiviteter på föreningsnivå som får fler människor i rörelse.

– I den här satsningen kommer våra specialidrottsförbund att få en avgörande roll. Vi vill använda all den kunskap och kreativitet som finns i idrottsrörelsen, både för att få fler barn och unga att bli fysiskt aktiva och för att de ska förbli aktiva hela livet i större utsträckning än idag, säger Nina Nygaard, kommunikationschef på Riksidrottsförbundet.

Hon fortsätter:

I den nya kampanjen lyfter Svenska Spel och Riksidrottsförbundet barns naturliga koppling till fysisk aktivitet.

– Grunden läggs i unga år och från vår horisont är det här en viktig satsning även utifrån perspektivet att många barn och ungdomar dels blir allt sämre på det vi kallar rörelseförståelse – ungefär som läsförståelse fast för kroppen – dels att vi är angelägna om att unga stannar längre inom föreningsidrotten än idag.

Svenska Spel och Riksidrottsförbundet i gemensam kampanj

Kampanjen, som går upp vecka 44, visar hur djur redan från födseln får lära sig att rörelse är det mest naturliga tillståndet, vilket det även borde vara för barn.

– Vi vill visa precis hur långt bort från våra naturliga element vi befinner oss. Genom att skapa en emotionell nerv vill vi få folk att haja till och tänka till hur man själv förhåller sig till rörelse. Vi är övertygade om att det är så vi kommer igenom med våra budskap och det är då kampanjen kan göra skillnad på riktigt, säger Anna Fohlin.

Kampanjkanaler

  • TV: TV4, Sjuan, TV12, MTG (TV3, TV6, TV8, TV10, MTV, Comedy Central, FOX, National Geographic) och Discovery.
  • Sociala medier: Facebook och Instagram.
  • Online video: MTG Play, Aftonbladet, Woo.ad, YouTube, Smartclip.
  • Bio: SF

Kampanjteam

  • Svenska Spel: Anna Fohlin och André Lindgren
  • Riksidrottsförbundet: Nina Nygaard och Jenny Råland
  • Creatives: David Alledal & Patrik Pagréus
  • Exekutiv Producent: Per Welén
  • Producent: Josephine Lundquist
  • Regissör: Anders Abrahamsson
  • Account Director: Christian Westelindh
  • Produktionsbolag: DDB House

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten: