Volkswagen blir ”officiell mobilitetspartner” till UEFA och EM 2020

UEFA och Volkswagen är överens om ett 4-årskontrakt. Avtalet gäller från och med 2018.

UEFA har tecknat ett 4-årsavtal med Volkswagen. Biltillverkaren vill tituleras ”officiell mobilitetspartner till UEFA National Team Football” och kommer bland annat stödja fotbolls-EM 2020, som avgörs i olika 13 länder.

Sponsorskapets fokus är att fungera som en kommunikationsplattform för lanseringen av ”I.D.”, Volkswagens nya e-mobilitetsfamilj från år 2020 och framåt.

− Ingen annan sport är lika kraftfull eller förenar så många människor. Sedan är fotbolls-EM 2020 som spelas över hela kontinenten ett fantastiskt projekt, säger Volkswagen-chefen Herbert Diess. Vår önskan är att bidra till att bygga broar mellan alla länder och för fotbollsfans med vår mobilitet och kreativitet, fortsätter han.

I Sverige är Volkswagen sedan i fjol officiell bilpartner till Svensk Elitfotboll, med ligorna Allsvenskan och Superettan. Flera av Volkswagens svenska återförsäljare har också inlett samarbeten med sin lokala elitfotbollsförening.

”Glada över att ha Volkswagens stöd”

UEFA:s marknadschef, Guy-Laurent Epstein, ser fram emot partnerskapet med Volkswagen:

− Vi är stolta över att ha ett så stort europeiskt varumärke med en sådan äkta passion för fotboll på vår sida. Särskilt med tanke på de uppgifter som ligger framför oss; UEFA EURO 2020™ kommer att ställa de strängaste kraven på rörlighet.

– Det finns en stor tanke och ett innovativt koncept bakom denna turnering och vi är väldigt glada över att ha Volkswagens stöd på denna spännande resa.

Volkswagens engagemang sträcker sig till andra toppfotbollstävlingar utöver EM 2020.

Fotboll är en viktig del i VW:s strategi

Sponsorskapet omfattar också UEFA Women’s EURO, UEFA Under 21 Championships, Futsal EURO och slutspelet i den nyskapade UEFA Nations League som debuterar 2019.

Herbert Diess berättar att fotboll är en ”perfekt matchning” för Volkswagen.

− Fotboll spelas i nästan alla länder och är inkluderande − precis som våra bilar. Sporten ger oss därför det perfekta tillfället att presentera vår nya inriktning. I fotbollstermer kommer vi att spela ett attackerande spel de närmaste åren, då vi rullar ut den största offensiven i vårt företags historia när det gäller modeller och e-mobilitet.

Bilvarumärket har också vissa rättigheter för kvalspelet till UEFA EURO 2020™.

En del av företagets e-bilsfokus

Jürgen Stackmann, ansvarig för försäljning inom varumärket Volkswagen, kommenterar:

− Med sponsringen sparkar vi ut i en ny riktning, vilket passar väl in med försäljningsstarten av I.D.-familjen. Lanseringen av vår nya generation av innovativa elbilar kommer bygga på en internationell kommunikationsplattform i fotboll som kommer att ge positivt intresse inte bara i hela Europa utan också längre bort.

Som partner till UEFA kommer Volkswagen att ha ett omfattande paket av rättigheter, inklusive reklam och reklamrättigheter, digitala rättigheter, biljetter och hospitality. Totalt kommer cirka 500 matcher att spelas under kontraktets löptid.

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten: