Föreläsning om sponsring

En föreläsning om sponsring utvecklar synen på marknadsföring. Oavsett om du är sponsor, förening, förbund, evenemang eller företagsnätverk finns nytta att lära sig mer om sponsring. 

Att få nya perspektiv och inspiration är viktiga delar för att utvecklas och hänga med i konkurrensen.

Alltid uppdaterat material

Innehållet i föreläsningarna anpassas inför varje föreläsning. Det betyder att du som bokare kan vara med och påverka innehållet – kanske har ni specifika funderingar, trender eller önskemål ni vill veta mer om?

Tillsammans pratar vi igenom innehåll och upplägg i förväg för att säkerställa att föreläsningen blir relevant och konkret för just era önskemål.

Konkreta tips och råd

Föreläsningen sker på ett utbildande och inspirerande sätt, vilket innebär att teori blandas med praktiska exempel och konkreta tips och råd.

Utgångspunkten är att åhörarna efter föreläsningen ska få med sig flera konkreta actions för att göra just sitt sponsorarbete (ännu) bättre.

Långt – eller kort?

Bland tidigare föreläsningsuppdrag finns framföranden som varit både korta och långa. Rekordet i korthet är 5 minuter, vilket kanske inte är optimalt för utbildningar, men fungerar bra i inspirationskaraktär.

Planerar du föreläsningsaktiviteten är det bra att boka av omkring 45-60 minuter till själva föreläsningen. När tiden går över en timme är det bra att lägga in en bensträckare i mitten för att hålla bra energinivå.

Utbildningsmässigt finns upplägg på heldagsutbildningar, men även flera kursdagar.

Förberedelser är A och O

När ni bokat en föreläsning är det bra om du som bokare har möjlighet att avsätta tid på plats i god tid innan själva föreläsningen/programmet/träffen startar. Oavsett om det gäller ett företag eller en förening vill jag gärna sitta ner en stund, ställa frågor och veta mer om er verksamhet för att vara så förberedd som möjligt.

Ett planerade samtal går förstås utmärkt att ha även per telefon. Och det ingår självklart i priset.

Prisbilden varierar

Nu undrar du förstås vad det kostar att anlita mig för en föreläsning om sponsring?

Det enkla och tråkiga svaret är att det beror på. Det beror på hur länge du vill att jag pratar, hur lång tid jag behöver förbereda mig, vilket ämne jag ska prata om, i vilket sammanhang föreläsningen sker och hur lång restiden är.

Är du intresserad av att veta mer, ställa frågor och planera en aktivitet – till exempel en nätverksträff, föreläsning eller utbildning – hör du av dig via kontaktuppgifterna nedan.

Vill du utbilda flera personer från din förening eller ditt företag? Kanske ta med hela styrelsen på en föreläsning – eller varför inte ta föreläsningen till styrelsen och ha den i samband med ett årsmöte?

Hör av dig och berätta mer så hittar vi en lösning efter era behov.

Urval av referenser i bokstavsordning

AIK Fotboll, Berghs School of Communication, Blodomloppet Sverige, BRIS, Caddie Sport & Business, Cruyff Institute, Ettanfotboll, Europaskolan, Finlands Svenska Idrott (FSI), GIF Sundsvall, Göta MS, GöteborgsVarvet, HockeyAllsvenskan, ICE Totally Gaming (London), IFK Kristianstad, Lidingöloppet, LIF Lindesberg, Malmö FF, Marknadsföreningen Sundsvall, Mellansvenska Simförbundet, Mondelez (Marabou och Gevalia), Racinggymnasiet RIG, SISU Idrottsutbildarna (flera distrik), Spelakademin, Sponsrings- & Eventföreningen, Svensk Elitfotboll (Allsvenskan och Superettan), Svenska Fotbollförbundet, Svenska Spel, Sveriges Olympiska Kommitté, Södertälje SK, TEDxGöteborg, TEDxYouth@Järntorget, Tingsryds AIF, Vita Hästen HC, Östersunds FK med flera.

Exempel på föreläsningar

Allt om sponsring

Som företag är det viktigt att veta varför man sponsrar. Det kräver att man har förståelse för hur sponsring fungerar, vad associationsmarknadsföring är och vilka affärskritiska delar sponsring kan innehålla.

Svenska företag investerar idag mer i sponsring än i tv-reklam – pengar som inte ska kastas i sjön utan passande motprestationer.

För rättighetsinehavare (föreningar, förbund, ligor, evenemang etc.) ökar ständigt konkurrensen om företagens pengar. Min erfarenhet från att ha arbetat med flera av Sveriges största sponsorer är att rättighetsinnehavare som är pålästa och professionella har enormt stora fördelar i ”jakten” på sponsorer.

Med hjälp av en föreläsning om modern sponsring ökar förståelsen för vad sponsring är och hur det fungerar. Oavsett om du är företag eller rättighetsinnehavare sätter du dig i förarsätet för att få ut (ännu) mer av ditt sponsorarbete.

Teorier och modeller blandas med inspirerande case och konkreta tips och råd.

Sponsringens ABC

Är du helt nybörjare på sponsring? Är du till och med lite osäker på vad sponsring egentligen är? (Tro mig, du är inte ensam!)

Här går vi från noll till hundra i sponsorkunskap. Utgångspunkten är att du inte ska behöva ha några förkunskaper över huvud taget.

Du behöver inte veta vad marknadsföring är, du behöver inte vara bekväm med vad som menas med varumärkerättighetsinnehavare eller aktivering. Låt mig förklara det – och mycket, mycket mer.

Kanske är du en engagerad förälder i en förening? En styrelsemedlem som råkade räcka upp handen när sponsorfrågan kom upp? Eller varför inte en marknadsansvarig som helt enkelt vill lära sig sponsring från grunden?

Sponsring och sociala medier

Ord som ”content marketing” och ”innehåll” har kommit för att stanna och det är heller ingen nyhet att vi lever i en allt mer digitaliserad värld där sociala medier får allt större inverkan på våra liv.

”Sociala medier påverkar vår umgängeskrets, våra köpbeslut och inte minst hur vi kommunicerar med våra målgrupper (kunder, medlemmar, publik etc.). Och utvecklingen kommer inte stanna av, tvärtom…”

En av de mest populära föreläsningarna just nu är den här om sponsring och sociala medier. Jag går snabbt igenom grunderna i sponsring – vad det är, hur det fungerar och hur man kan arbeta med olika sponsorskap – för att sedan fokusera på den digitala delen av sponsringen.

Beroende på syfte och sammanhang gör vi ett upplägg där jag går igenom de mest relevanta kanalerna i sociala medier och hur de hänger ihop med sponsorarbetet. Fokus är som vanligt att blanda teori och modeller med konkreta tips och råd för hur arbetet med sponsring kan bli (ännu) bättre.

Internationella trender

I takt med att vi får allt mer att göra på allt mindre tid har jag upptäckt att många idag inte tar sig tid att titta på vad andra gör. Inspiration och perspektiv är avgörande delar för att utvecklas och växa. 

”As a general rule, the most successful person in life is the one who has the best information.” – Benjamin Disraeli

Innehållet laddas också med det senaste från min internationella trendspaningstjänst SportsBizTrends.com samt insikter från de seminarier och konferenser jag regelbundet deltar på.

Vill du veta mer?

Hör av dig via formuläret eller sidan Kontakt.

Fel: Kontaktformulär hittades inte.

Dela den här texten: