Entreprenörskap

SEB sponsrar professur i entreprenörskap och familjeföretagande på Handelshögskolan

Genom ett sponsorskap från SEB inrättar Handelshögskolan i Stockholm nu en ny professur i entreprenörskap och familjeföretagande och lägger grunden för ett forskningscentrum kopplat till professuren. Detta meddelar banken i ett pressmeddelande.

– Detta kommer möjliggöra för Handelshögskolan att bredda sin forskning och utbildningsförmåga inom området familjeföretagande, som spelar en viktig roll för såväl entreprenörskap och innovation som för ekonomisk och social utveckling, beskriver banken.

Genom sponsorskapet kommer SEB att kunna ta del av insikter och faktabaserad kunskap inom området familjeföretagande, vilket kommer att vara av stort värde för SEB och bankens nyligen inrättade division Private Wealth Management & Family Office.

Sponsorskapet kommer också att möjliggöra för SEB och Handelshögskolan att samarbeta inom en rad aktiviteter, såsom seminarier, rundabordssamtal och utbildning, meddelar banken i ett pressmeddelande.

Samarbetets värde är totalt 30 miljoner kronor

Som en del av sponsorskapet kommer SEB att bidra med 6 miljoner kronor per år under en period av fem år, med möjlighet till förlängning i ytterligare fem år.

– Detta kommer att skapa grunden för Handelshögskolans nya center, vilket kommer att ledas av den nyligen inrättade professuren i entreprenörskap och familjeföretagande.

Centret kommer att fokusera på tre sammanlänkade områden relaterat till familjeföretagande i Norden: innovation och entreprenörskap, ägande och styrning, samt filantropi och så kallade påverkansinvesteringar.

– Ända sedan SEB grundades för mer än 165 år sedan har vi stöttat entreprenörer och familjeföretag att utvecklas, uppfinna, växa och expandera i världen – det är en del av vårt DNA, säger William Paus, som är chef för SEB:s division Private Wealth Management & Family Office.

Han fortsätter:

– Vi är därför väldigt stolta och glada över att kunna stödja Handelshögskolan att vidareutveckla och bredda sin forskning och utbildning inom detta område. Det kommer att vara till stor nytta för familjeföretag och företagsfamiljer, de organisationer som stöttar dem, samt de samhällen i vilka de verkar.

Lång historia av att stötta entreprenörer

Handelshögskolan är en privat institution som delvis finansieras genom partnerskap med näringslivet. Familjen Wallenberg, som grundade SEB 1856 och fortfarande är bankens största aktieägare genom Investor AB och familjens stiftelser, har stöttat Handelshögskolan sedan den grundades 1909.

– Vi är väldigt tacksamma för SEB:s sponsorskap av den nya professuren i entreprenörskap och familjeföretagande och dess stöd i att delfinansiera och lägga grunden för vårt nya center med fokus på familjeföretagande i Norden, säger Lars Strannegård, rektor för Handelshögskolan i Stockholm.

– SEB har en lång historia av att stötta entreprenörer och familjeägda företag, och vi är väldigt glada över att ha en partner som så tydligt delar vårt engagemang och intresse för detta område.

Mattias Nordqvist ska leda arbetet

Handelshögskolans styrelse har utsett Mattias Nordqvist, som är en världskänd forskare inom familjeföretagande, till innehavare av professuren i entreprenörskap och familjeföretagande. Mattias har varit aktiv vid Handelshögskolan sedan 2019, och var innan dess chef för forskarutbildningen vid Jönköping International Business School (JIBS) där han också ledde Center for Family Entrepreneurship and Ownership (CeFEO).

Mattias Norqvist har också varit chef för Global STEP Project on Family Enterprising och gästprofessor vid Babson College (USA) och Bocconi (Italien).

Vid Handelshögskolan startade Mattias Nordqvist den första kursen om familjeföretagande, Entrepreneurial Family Firms. Hans mest aktuella forskningsprojekt handlar om familjeföretagande som plattform för entreprenörskap, hållbarhet i stora familjeföretag, innovation och strategisk förnyelse i familjeföretag samt organiserande och ledning av family offices.

– Familjeföretag är den vanligast förekommande formen av företagsorganisation i världen. Detta är särskilt påtagligt i Sverige och våra nordiska grannländer, som är hemvist åt några av världens mest kända familjeägda varumärken, säger Mattias Nordqvist.

Han utvecklar:

– Men trots att dessa företag bidrar enormt till entreprenörskap, innovation och utvecklingen av samhället, är det tydligt att de förtjänar mer uppmärksamhet i den akademiska världen. Jag är därför väldigt glad över att Handelshögskolan, med stöd från SEB, nu etablerar ett nytt forskningscenter inom detta område, och är väldigt hedrad över att ha blivit tilldelad denna professur.

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten: