Kan man sponsra Sten sax påse? Jajamen!

12074905_10153579666583930_7690036729325431108_n

Alla har väl någon gång gjort upp i det klassiska spelet där saxen klipper påsen, påsen tar stenen och stenen oskadliggör saxen. Den 14 november avgörs SM-finalen i Sten, sax, påse och några företag har hakat på som sponsorer till turneringen som reser runt på flertalet O’Learys-restauranger.

Att tävla i Sten sax påse kräver inga större förberedelser, förutom att träna på att vara tydlig och inte vara långsam med det verktyg (tecken) som väljs. Det är ett mentalt spel och det kan vara en fördel att ha en självsäker attityd och kunna läsa av motståndaren.

– Spontant kan jag känna att spelet har väldigt intressanta associationselement, menar Magnus Berglund, sponsringsrådgivare och föreläsare om sponsring. Som evenemangsform är det framförallt skalbarheten jag ser som en stor fördel gentemot andra aktiviteter, menar han.

”Skulle kunna utvecklas ännu mer”

Han berättar att SM i Sten sax påse är ett typexempel på hur relativt små deltävlingar runt om i landet, som i sig inte är något exceptionellt, byggs ihop till en starkare helhet.

– Både SM i Sten sax påse och klassiska Schackfyran är två sådana exempel på enkla aktiviteter som blir en större helhet. Flera sådana projekt skulle kunna utvecklas ännu mer om företagen verkligen gasade med reklam och kommunikation på ett annat sätt, menar Magnus Berglund. Ju större den sponsrade företeelsen blir desto bättre för sponsorerna, förklarar han.

Han ser en liknande potential även i till exempel armbrytning.

– Ja, generellt sett aktiviteter som redan har en naturlig spridning bland allmänheten. Att organisera dem, sprida ut dem i landet och samla dem kring en rättighet som till exempel ett mästerskap är en modell jag tror vi kommer få se mer av framöver, avslutar han.

Alla deltävlingar avgörs på O’Learys restauranger

I årets SM-upplaga av Sten sax påse har totalt 14 deltävlingar avgjorts och en återstår, den 24 oktober i Gustavsberg. Totalt ges utrymme för 32 deltagare i finalen den 14 november.

Sponsorerna till mästerskapet är O’Learys, Budweiser och radiokanalen Rockklassiker. Och till finalen i Gamla Stan presenterar tävlingen även en hotellsponsor.

– Det är ett roligt och annorlunda arrangemang som vi gärna stöttar, berättar Therese Hammar, VD för Best Western Premier Hotell Kung Carl. Vi vill gärna erbjuda ett riktigt bra boende till de tävlande, fortsätter hon.

Vem som helst har kunnat vara med i deltävlingarna och vill man sitta i publiken under finalen bokar man bord på O’Learys Gamla Stan och nämner ”SM-final, Sten sax påse”.

Lär dig mer om sponsring – prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

VM och global spridning

Den internationella organisationen för Sten sax påse organiserar även VM och en rad andra tävlingar. Världsmästerskapet tv-sändes redan 2004 men de senaste åren har tävlingarna haft allt svårare att hävda sig medialt. Turneringarna är populära i Nordamerika som välgörenhetsevent och Philadelphia har ett seriesystem.

I och med att så många själva har spelat Sten sax påse någon gång finns många historier och anekdoter. Vad sägs om den här från världsförbundet?

It helps that Rock Paper Scissors has a level of global recognition that rivals soccer — and is unparalleled in terms of accessibility. When a fellow RPS referee and family friend got married, Fox tells us, the friend travelled to a remote village in Borneo, where his fiancée was born, for the wedding. He connected with the villagers in two ways. The first was Justin Bieber. The local children knew that Bieber, like the groom, was Canadian, so they wanted to know if Bieber would attend the wedding. (He would not.) The second was RPS.

“With no prompting, they played exactly the way we play,” Brad Fox says. “Those are the two universals in the 21st century, Justin Bieber and Rock Paper Scissors.”

Läs mer om Sten sax påse ute i världen här. Läs mer om SM i Sten sax påse här.

Lär dig (ännu) mer om sponsring

Du vet väl att här på alltomsponsring.se kan du få fler tips och råd, boka personlig coachning, gå en kurs i sponsring och utbilda dina kollegor eller sponsorer med hjälp av en föreläsning om sponsring? Glöm inte heller att gilla Facebooksidan för att bli inbjuden till träffar, läsa de senaste nyheterna och lära dig ännu mer om sponsring. Allt om sponsring finns även på Twitter.

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten: