SamhÀllsnyttan i fokus i ny handbok om sponsring

Dela den hÀr texten:

Efter tvÄ Är av skrivande slÀpper Magnus Berglund och Frans Fransson i början av december handboken HÄllbar sponsring. Boken beskrivs som en handbok för rÀttigheter med teori, tips och inspiration. Ett stort fokus har lagts pÄ idrottens samhÀllsnytta.

Boken vÀnder sig frÀmst till idrotten och dess föreningar, förbund, evenemang och andra rÀttigheter. Syftet med boken Àr att inspirera och vÀgleda idrotten till att fÄ fler sponsorer, öka intÀkterna och skapa lÄngsiktiga samarbeten.

– HĂ„llbar sponsring Ă€r en bok om sponsring som ska höja kunskapsnivĂ„n hos idrottens rĂ€ttigheter. Det Ă€r en handbok som tar upp enkla teorier och ger konkreta tips, berĂ€ttar Magnus Berglund, som arbetar som fristĂ„ende sponsringsrĂ„dgivare.

Bokens nÀstan 400 sidor Àr fördelade pÄ 16 kapitel. Efter introduktion och teoriavsnitt kommer lÀsaren till handboken, som fungerar som en steg-för-steg-guide.

– Genom de Ă„tta kapitel som hör till handboken lĂ€r sig lĂ€saren förpacka och sĂ€lja sponsring frĂ„n grunden, det vill sĂ€ga frĂ„n det interna förarbetet till utvĂ€rderingen av ett sponsorskaps effekter, förklarar Magnus Berglund.

Frans Fransson och Magnus Berglund.

Stort fokus pÄ hÄllbarhet och samhÀllsnytta

Förutom teorier och modeller innehÄller boken Àven löpande case och fördjupningar, samt intervjuer med ledande aktörer inom branschen. Varje kapitel avslutas med en sammanfattning samt kapitelfrÄgor för lÀsaren att reflektera över.

– Boken hjĂ€lper lĂ€saren förstĂ„ varför idrottsvarumĂ€rket, mĂ„lgruppen och de sex motiven till att sponsra Ă€r centrala att kĂ€nna till. Dessutom har vi lagt stort fokus pĂ„ varför samhĂ€llsnytta Ă€r sĂ„ viktigt i framtidens sponsring, sĂ€ger Frans Fransson, medgrundare och partner till utbildningsföretaget Caddie Sport&Business.

Han fortsÀtter:

– HĂ„llbar sponsring riktar sig till en bred mĂ„lgrupp. LĂ€sarna kan vara de som i nĂ„gon form arbetar eller Ă€r ideellt engagerade inom sponsring, marknadsföring, försĂ€ljning eller evenemang, men den vĂ€nder sig Ă€ven till de som studerar, samt till företag och sponsorer, avslutar Frans Fransson.

Boken slÀpps under vecka 49.

Förhandsbokning sker hÀr: HÄllbar sponsring

Fler nyheter:

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintÀkterna och skapa lÄngsiktiga samarbeten?

Ta en titt pÄ handboken HÄllbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa bÄde hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera pÄ Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den hÀr texten: