BLOGG: “Den svenska sponsormarknaden vĂ€xer stadigt”

Dela den hÀr texten:

BLOGG: “Globalt vĂ€xer sponsormarknaden med drygt 4 procent per Ă„r, och tillvĂ€xten i Sverige landade pĂ„ 2,6%”, skriver Magnus Berglund.

I sin Ă„rsrapport “Svensk reklammarknad 2016” delger Institutet för Reklam- och Mediestatistik (IRM) för Reklamkakan, det vill sĂ€ga de totala reklaminvesteringarna som inkluderar medieköp, investeringar i marknadsaktiviteter och produktionskostnader.

Redan i februari konstaterade man att medieinvesteringarna slog nytt all-time-high; medieköpen ökade med ungefÀr 6 procent till knappt 35 miljarder kronor.

Sponsring Àr den tÄrtbit i kakan som tillsammans med digitala medier (och till viss del utomhusreklam de senaste Ären) outperformat gammelmedia med hÀstlÀngder. Omkörningen inleddes nÀr 1900-talet slutade. Maktskiftet ser inte ut att upphöra utan nÄgon form av systemkollaps dÀr hela Internet lÀgger ned.

Och Àven dÄ stÄr ju sponsring kvar.

“Sponsring stĂ„r nĂ€r de andra faller”, som Lok alltid har sagt.

Okej, jag viker ned mig

Som den dysterkvist jag av oförklarliga skÀl har blivit (Älderstecken?) mÄste jag se mig besegrad av siffrorna. Jag trodde nÀmligen att sponsring skulle minska relativt föregÄende Ärs investeringsnivÄer.

IRM flaggade i november för att 2016 var ett starkt Är generellt för medieinvesteringarna, mycket tack vare att fotbolls-EM och sommar-OS drev medieköpen framÄt.

Som sport- och sponsringsnörd kĂ€nns det inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt överraskande; det som folk Ă€r intresserade av drar av naturliga skĂ€l ocksĂ„ folks intresse – en ekvation allt fler, men inte alla, börjar förstĂ„.

En konsekvens av de stora mÀsterskapen skulle, enligt mig, vara att sponsring fick se en liten minirecession och backa nÄgot pÄ decimalen gentemot 2015. Kort sagt att de större drakarna fokuserade pÄ att aktivera sina OS- och EM-sponsorskap istÀllet för att teckna nya avtal pÄ hemmaplan. Men tydligen var inte skillnaden tillrÀcklig utan jag fÄr vika ned mig.

Reklamkakan 2016. Figur: IRM

Investeringarna i sponsring ökade under fjolÄret med 2,6 procent gentemot Äret innan. Den svenska sponsormarknaden fortsÀtter vÀxa stadigt.

Men som fullkomlig diktator över den hÀr bloggspalten vill jag ÀndÄ passa pÄ att ge mig sjÀlv lite rÀtt. 2015 stod sponsring för 10,0 procent av totalinvesteringarna, medan kakbiten nu enligt IRM:s siffror minskat till 9,7 %.

Relativt totalinvesteringarna ökade med andra ord sponsring inte lika mycket som den totala kakan. Men gammelmedia slog man förstÄs pÄ nÀstan, om nu nÄgon tvivlade.

En liten fÄgel (lÀs: Niklas Birgetz pÄ Twitter) viskade om att det presenteras mer detaljerade branschsiffror under Gyllene Hjulet-kvÀllen.

Sponsring Àr bra, men inte bÀst

Och som jag skrivit sÄ mÄnga gÄnger förr: Att det investeras mer pengar i sponsring Àn till exempel tv-reklam betyder inte att sponsring Àr bÀttre Àn tv-reklam. Det betyder bara att det investeras med i sponsring Àn tv-reklam.

Marknadsföringsmetod, -kanal och -innehÄll handlar inte om att följa med flocken utan att hÄlla sig till sin strategi. Och byta strategi dÄ det behövs.

För mÄnga företag involverar strategin att marknadsföra sig dÀr mÀnniskors intresse Àr, eller med hjÀlp av innehÄll frÄn vad mÀnniskor Àr intresserade av. För andra inte.

Vad som Ă€r ”rĂ€tt” syns i boksluten över tid.

Globala investeringar ökar betydligt mer

I ett internationell perspektiv Àr den svenska ökningen relativt mÄttfull, eller till och med svag.

Den globala sponsorindustrin berÀknas i Är öka till 62,8 miljarder dollar, en ökning med 4,5 procent gentemot 2016.

Asien har tagit över taktpinnen.

Siffran Ă€r i linje med den Ă„rliga ökning pĂ„ mellan 4-5% branschen haft (globalt) de senaste Ă„ren. Som jĂ€mförelse med annan marknadsföring berĂ€knas kategorin ”Advertising” öka 4,4 procent.

Noterbart Àr ocksÄ att Asien Àr det nya dragloket, Àven i sponsorekonomin. TillvÀxten var dÀr 5,7% mellan 2015 till 2016.

SkĂ€let till att vi i Sverige ligger efter det globala snittet Ă€r mest sannolikt att vi har en relativt vĂ€lutvecklad sponsormarknad. Bara genom att ta fĂ€rjan över Östersjön sĂ„ hittar vi potential i ett mer ”traditionellt” synsĂ€tt pĂ„ sponsring; dĂ€r sponsring mer handlar om att köpa reklamytor och biljetter – Ă€n att aktivera och kombinera sponsring med annan marknadsföring och affĂ€rsutveckling.

Tacka digitaliseringen

En annan anledning till att vi ligger (eller Ätminstone har varit) i framkant Àr att vi Àr duktiga pÄ digitalisering, nÄgot som hÀnger ihop med sponsring.

Det digitala Ă€r den snabbaste och av mĂ„nga ansedda som den mest effektiva(?) kanalen – men utan relevant innehĂ„ll (content), som kan fĂ„s genom sponsorsamarbeten med tredje part som konsumenten intresserar sig för, Ă€r den snabba kommunikationen inte lika mycket vĂ€rd.

Det Àr ju trÄkigt om ingen bryr sig över vad som kommuniceras, Àven om man prickar rÀtt mÄlgrupp pÄ rÀtt tid i rÀtt plattform.

Tacka Chicago

Dessutom ska vi inte underskatta de resor till IEG-konferensen i Chicago som svenska sponsorbranschen gjort under mÄnga Är.

Förutom klackarna i taket pÄ pianobarer och shoppingkassar lÀngs en grön kanal har nordborna gjort avtryck pÄ andra sÀtt.

Genom att ta med sig inspiration, kunskap och sammanstÀllningar hem frÄn konferenser utvecklas hemmamarknaden. Traditionellt sett har det skett frÄn vÀst till öst, men det synsÀttet kan det nog finnas alla anledning att trycktesta och vÀnda pÄ framöver.

Prepptecken?

Avslutningsvis mĂ„ste jag, ”Butter-Berglund”, skjuta in att medieinvesteringarna inte direkt minskar min allmĂ€nna ”toppish”-kĂ€nsla för konjunkturen just nu.

Om vi bortser frÄn det senaste rekordÄret (2015) mÄste vi skruva tillbaka klockan till 2008 fr att se peaken pÄ Sveriges reklam- och medieinvesteringar.

Nu finns ju inte Lehman Brothers kvar, sÄ nÄgon eller nÄgot annat mÄste fÀlla den första dominobrickan, men det Àr nog inte helt fel att syna lite extra var kronorna ska investeras framöver för att göra allra mest nytta. Eller helt enkelt stapla dem pÄ hög till dess att de Àr som mest effektiva.

Sponsring ökar och varje reklamkrona ska synas i sömmarna. Allt Àr med andra ord precis som vanligt.

// Magnus Berglund

Fler nyheter:

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintÀkterna och skapa lÄngsiktiga samarbeten?

Ta en titt pÄ handboken HÄllbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa bÄde hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera pÄ Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den hÀr texten: