Branschexklusivitet stoppar Petter Northug

Dela den hÀr texten:

Förra Ă„ret bestĂ€mde det norska skidförbundet att bara Ă„kare som Äkte för landslaget en hel sĂ€song fick representera landet i internationella tĂ€vlingar. I en speciell överenskommelse kom man fram till att göra ett undantag – och storstjĂ€rnan Petter Northug fick representera sin personliga sponsor Coop under sommaren och hösten, för att sedan Ă„ka för landslaget – som sponsras av Spar – under resten av sĂ€songen.

Till Ärets sÀsong har parterna inte lyckats komma överens och Petter Northug har inte skrivit under avtalet med skidförbundet i tid. Nu tyder allting pÄ att han inte fÄr Äka i Ärets vÀrldscup och Tour de Ski.

Det förklarar TorbjÞrn Skogstad, ledare av lÀngdskidkommittén och Erik RÞste, president i det norska skidförbundet, i ett gemensamt uttalande under mÄndagen.

Det norska skidförbundet överraskade över Coops agerande

I uttalandet riktar man skarp kritik mot sponsorn Coop:

“Idrettsbevegelsen og samvirkebevegelsen er vĂ„re to stĂžrste folkebevegelser pĂ„ verdensbasis. Begge er bygget pĂ„ felleskapstanken og fellesskapslĂžsninger. Av den grunn er Norges Skiforbund svĂŠrt overrasket over at det er nettopp Coop som utfordrer den norske landslagsmodellen, en modell som har som mĂ„l Ă„ sĂžrge for at Norge skal vĂŠre en nasjon av skilĂžpere, men ogsĂ„ verdens beste skinasjon.

Denne modellen har gitt stor suksess i alle vĂ„re grener, og har ogsĂ„ vĂŠrt avgjĂžrende for en sammenhengende sportslig suksess som ski-Norge aldri har opplevd maken til. Coop utfordrer norsk idretts lover, og dermed fellesskapet i norsk idrett.”

“Vi registrerer at Coop nedtoner sin egen roll”

Det gÄr att utlÀsa att TorbjÞrn Skogstad och Erik RÞste menar att Coops beslut (lÀs: sponsring) Àr kortsiktig och inte gynnar norsk idrott pÄ sikt. Man skriver ocksÄ att det inte gÄr att förbise frÄn det faktum att Coops ledning pÄ högsta nivÄ hela tiden varit vÀl insatta i frÄgan:

“Norges Skiforbund har et ansvar for at ogsĂ„ framtidige generasjoner skal fĂ„ de samme mulighetene som dagens generasjon. Vi registrerer at Coop nedtoner sin egen rolle, men det er et faktum at det er Coop som finansierer Petter Northugs private satsing. I stort sett samtlige mĂžter som har vĂŠrt i denne saken gjennom flere Ă„r, har representanter for toppledelsen i Coop vĂŠrt aktivt tilstede.”

Magnus Berglund, sponsringsrÄdgivare alltomsponsring.se, kommenterar:

“Den hĂ€r situationen beror bland annat pĂ„ nĂ„got som pĂ„ sponsorsprĂ„k kallas för branschexklusivitet. Det betyder att man kan, men inte mĂ„ste, skriva in i sponsoravtalen att en sponsor frĂ„n en viss bransch har ensamrĂ€tt pÄ rĂ€ttighetsinnehavare inom en definierad kategori – i det hĂ€r fallet dagligvaruhandeln som bĂ„de Spar och Coop Ă€r inom.”

“Jag kan inte se att nĂ„gon part gör direkt fel i den hĂ€r situationen. BĂ€gge sidorna vet vad som gĂ€ller och det blir lite ‘chicken-race’ över det hela för att ta reda pĂ„ vem som Ă€r tuffast. Tidigare sĂ€songer har man lyckats lösa det, men nu verkar skidförbundet ha skĂ€rpt kraven.”

“I takt med att individer blir allt mer eftertraktade för företag att sponsra blir det svĂ„rare för traditionella strukturer. I det hĂ€r fallet blir diskussionen vem som Àger rĂ€ttigheterna till Petter Northugs vĂ€rde; i vilka situationer och hur fördelningen av vĂ€rdet/ersĂ€ttningen ska se ut mellan hans team och skidförbundet.”

“Vi sĂ„g en liknande situation inför friidrotts-VM nyligen dĂ€r amerikanen Nick Symmonds ville representera sin egen sponsor, Brooks, vid sidan av sjĂ€lva VM-tĂ€vlingarna. Det amerikanska friidrottsförbundet, som sponsras av Nike, förklarade att det stĂ„r i idrottarnas avtal med förbundet att de inte fĂ„r representera andra sponsorer under mĂ€sterskap. Nick Symmonds vĂ€grade acceptera det och fick inte Ă„ka till VM.”

“Teoretiskt sett skulle vi kunna fĂ„ den hĂ€r problematiken i det svenska lĂ€ngdlandslaget. Marcus Hellner Ă€r till exempel sponsrad av bland andra Haglöfs, MittVal och Outnorth, vilka borde kunna krocka med svenska förbundets sponsorer Craft, Life och Intersport, men jag förmodar att avtalen Ă€r skrivna annorlunda hĂ€r Ă€n de i Norge.”

Citera gÀrna, men anvÀnd kÀlla: alltomsponsring.se eller lÀnk.

 

Vill du veta mer?
Hör av dig till Magnus Berglund via formulÀret eller kontaktuppgifterna nedan.

Magnus Berglund

Magnus Berglund, sponsringsrÄdgivare
Telefon: +46 (0) 709 402 566
E-post: magnus.berglund-a-kinglet.se
LinkedIn | Twitter | Facebook | Blogg | Pressbild

Magnus Berglund har erfarenhet frÄn att arbeta med flera av Sveriges största sponsorer. Sedan 2012 driver han Sponsringsbloggen och Àr krönikör hos Idrottens AffÀrer. Han utbildar i sponsring, förelÀser pÄ nÀtverkstrÀffar och har bÄde löpande uppdrag och projektuppdrag för sponsorer och rÀttighetsinnehavare.

Fler nyheter:

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintÀkterna och skapa lÄngsiktiga samarbeten?

Ta en titt pÄ handboken HÄllbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa bÄde hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera pÄ Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den hÀr texten: