Branschexklusivitet stoppar Petter Northug

Förra året bestämde det norska skidförbundet att bara åkare som åkte för landslaget en hel säsong fick representera landet i internationella tävlingar. I en speciell överenskommelse kom man fram till att göra ett undantag – och storstjärnan Petter Northug fick representera sin personliga sponsor Coop under sommaren och hösten, för att sedan åka för landslaget – som sponsras av Spar – under resten av säsongen.

Till årets säsong har parterna inte lyckats komma överens och Petter Northug har inte skrivit under avtalet med skidförbundet i tid. Nu tyder allting på att han inte får åka i årets världscup och Tour de Ski.

Det förklarar Torbjørn Skogstad, ledare av längdskidkommittén och Erik Røste, president i det norska skidförbundet, i ett gemensamt uttalande under måndagen.

Det norska skidförbundet överraskade över Coops agerande

I uttalandet riktar man skarp kritik mot sponsorn Coop:

”Idrettsbevegelsen og samvirkebevegelsen er våre to største folkebevegelser på verdensbasis. Begge er bygget på felleskapstanken og fellesskapsløsninger. Av den grunn er Norges Skiforbund svært overrasket over at det er nettopp Coop som utfordrer den norske landslagsmodellen, en modell som har som mål å sørge for at Norge skal være en nasjon av skiløpere, men også verdens beste skinasjon.

Denne modellen har gitt stor suksess i alle våre grener, og har også vært avgjørende for en sammenhengende sportslig suksess som ski-Norge aldri har opplevd maken til. Coop utfordrer norsk idretts lover, og dermed fellesskapet i norsk idrett.”

”Vi registrerer at Coop nedtoner sin egen roll”

Det går att utläsa att Torbjørn Skogstad och Erik Røste menar att Coops beslut (läs: sponsring) är kortsiktig och inte gynnar norsk idrott på sikt. Man skriver också att det inte går att förbise från det faktum att Coops ledning på högsta nivå hela tiden varit väl insatta i frågan:

”Norges Skiforbund har et ansvar for at også framtidige generasjoner skal få de samme mulighetene som dagens generasjon. Vi registrerer at Coop nedtoner sin egen rolle, men det er et faktum at det er Coop som finansierer Petter Northugs private satsing. I stort sett samtlige møter som har vært i denne saken gjennom flere år, har representanter for toppledelsen i Coop vært aktivt tilstede.”

Magnus Berglund, sponsringsrådgivare alltomsponsring.se, kommenterar:

”Den här situationen beror bland annat på något som på sponsorspråk kallas för branschexklusivitet. Det betyder att man kan, men inte måste, skriva in i sponsoravtalen att en sponsor från en viss bransch har ensamrätt på rättighetsinnehavare inom en definierad kategori – i det här fallet dagligvaruhandeln som både Spar och Coop är inom.”

”Jag kan inte se att någon part gör direkt fel i den här situationen. Bägge sidorna vet vad som gäller och det blir lite ’chicken-race’ över det hela för att ta reda på vem som är tuffast. Tidigare säsonger har man lyckats lösa det, men nu verkar skidförbundet ha skärpt kraven.”

”I takt med att individer blir allt mer eftertraktade för företag att sponsra blir det svårare för traditionella strukturer. I det här fallet blir diskussionen vem som äger rättigheterna till Petter Northugs värde; i vilka situationer och hur fördelningen av värdet/ersättningen ska se ut mellan hans team och skidförbundet.”

”Vi såg en liknande situation inför friidrotts-VM nyligen där amerikanen Nick Symmonds ville representera sin egen sponsor, Brooks, vid sidan av själva VM-tävlingarna. Det amerikanska friidrottsförbundet, som sponsras av Nike, förklarade att det står i idrottarnas avtal med förbundet att de inte får representera andra sponsorer under mästerskap. Nick Symmonds vägrade acceptera det och fick inte åka till VM.”

”Teoretiskt sett skulle vi kunna få den här problematiken i det svenska längdlandslaget. Marcus Hellner är till exempel sponsrad av bland andra Haglöfs, MittVal och Outnorth, vilka borde kunna krocka med svenska förbundets sponsorer Craft, Life och Intersport, men jag förmodar att avtalen är skrivna annorlunda här än de i Norge.”

Citera gärna, men använd källa: alltomsponsring.se eller länk.

 

Vill du veta mer?
Hör av dig till Magnus Berglund via formuläret eller kontaktuppgifterna nedan.

[cscf-contact-form]

Magnus Berglund

Magnus Berglund, sponsringsrådgivare
Telefon: +46 (0) 709 402 566
E-post: magnus.berglund-a-kinglet.se
LinkedIn | Twitter | Facebook | Blogg | Pressbild

Magnus Berglund har erfarenhet från att arbeta med flera av Sveriges största sponsorer. Sedan 2012 driver han Sponsringsbloggen och är krönikör hos Idrottens Affärer. Han utbildar i sponsring, föreläser på nätverksträffar och har både löpande uppdrag och projektuppdrag för sponsorer och rättighetsinnehavare.

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten: