Unibet blir huvudsponsor till Allsvenskan och Superettan
Svensk Elitfotboll skriver avtal med Kindred Group om att via varumärket Unibet bli huvudsponsor till Allsvenskan och Superettan. Avtalet avser ett sex år långt samarbete från den 1 januari 2020.
Värdet är initialt 900 miljoner kronor, med en option på ytterligare sex år vilket om den utlöses skulle ge ett totalt avtalsvärde på 1,8 miljarder.
Svenska Spel har varit fotbollens huvudsponsor sedan 1934 men kommer för Svensk Elitfotbolls del inte att förnyas efter 2019.
– Vi har bara bra saker att säga om samarbetet genom åren tillsammans med Svenska Spel. Vi är väldigt tacksamma över allt som Svenska Spel har gjort för elitfotbollen. Vi ser också fram emot att slutföra den nuvarande avtalsperioden på bästa sätt tillsammans, säger Mats Enquist, Generalsekreterare i Svensk Elitfotboll
– När Svenska Spel valde att inte förnya avtalet på för oss acceptabla villkor blev vi tvungna att se oss om på marknaden. Vi är jätteglada att vi kunde hitta den här lösningen med Unibet och vi ser fram emot ett gemensamt samarbete.
Unibets sponsring av Allsvenskan och Superettan gäller från 2020
Svenska Spel fortsätter sitt engagemang inom Svenska Fotbollförbundet och inom Elitfotboll Dam, men efter 2019 tar Unibet över som huvudsponsor för Allsvenskan och Superettan.
– Sveriges Riksdag har beslutat att öppna upp den svenska spelmarknaden för konkurrens och Svensk Elitfotboll står för en betydande del av spelobjekten i Sverige. Svenska Fotbollförbundet tog initiativ till spel på fotbollsmatcher som sedan lades över i det statliga spelbolaget. Sedan 1934 har man haft ett unikt samarbete med fotbollen som under vissa perioder till exempel innebar styrelseposter hos varandra, säger Lars-Christer Olsson, ordförande i Svensk Elitfotboll.
Han fortsätter:
– Samarbetet omfattade såväl satsningar på att forma svensk talangutveckling i nära samarbete med förbund och klubbar som åtgärder mot spelfusk och spelberoende. Riksdagsbeslutet medför att nya aktörer får möjlighet att verka i Sverige och tidigare samarbetsformer omprövas.
Tre fokusområden i sponsorskapet
Avtalet med Kindred är enligt parterna en av de största satsningarna på svensk idrott någonsin. Avtalet löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.
Sponsorskapet sker genom Kindreds varumärke Unibet, där ambitionen är att kanalisera engagemanget inom främst tre områden:
- Att bidra till att utveckla svensk elitfotboll sportsligt
- Att möjliggöra för elitfotbollsfamiljen att ge tillbaka mer till samhället genom att ge mer pengar till klubbarnas CSR-satsningar
- Att fortsätta bekämpa matchfixning genom utökade samarbeten
Unibet: ”Vi är väldigt stolta och glada”
Samarbetet börjar gälla den 1 januari 2020. Det har en målbild om att utveckla den svenska elitfotbollen till att vara bland de främsta ligorna i Europa.
– Vi är väldigt stolta och glada över att ha ingått detta historiska avtal med Svensk Elitfotboll om att bli huvudsponsor för Allsvenskan och Superettan. Avtalet innebär en betydande och långsiktig satsning på svensk idrott. Vi har i 20 års tid kämpat för att få möjlighet att bidra till utvecklingen av svensk fotboll. Vi gläds idag åt att få ingå detta samarbete, säger Dersim Sylwan, General Manager Sverige för Kindred Group.
Utöver ersättningen klubbarna får för sponsorskapet så kommer det årligen att avsättas över 25 miljoner kronor för olika utvecklingsprojekt. Totalt uppgår ersättningen till 150 miljoner kronor årligen.
Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?
Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.
Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!