
Svenska Spel blir ny huvudsponsor till Sveriges Olympiska Kommitté, SOK. I dag tecknar parterna ett sjuÄrigt avtal vÀrt över 100 miljoner kronor.
â Svenska Spel har under en lĂ„ng tid varit en viktig partner för svensk idrott. Avtalet ger Sveriges Olympiska KommittĂ© och vĂ„ra OS-idrottare Ă€nnu bĂ€ttre förutsĂ€ttningar att lĂ„ngsiktigt nĂ„ konkurrenskraftiga resultat, sĂ€ger Peter Reinebo, verksamhetschef Sveriges Olympiska KommittĂ©.
Avtalet börjar gÀlla frÄn och med den 1 juli i Är och strÀcker sig fram till den 31 december 2026 och Àr vÀrt över 100 miljoner kronor, enligt ett pressmeddelande frÄn spelbolaget.
Skapar “Team Svenska Spel” i samarbete med Sveriges Olympiska KommittĂ©
Samarbetet innebÀr bland annat en riktad satsning pÄ SOK:s Topp och Talangprogram och ett speciellt Svenska Spel Team. I teamet kommer sÀrskilt utvalda idrottare frÄn flera olika idrotter att ingÄ.
â Som landets största idrottsponsor kĂ€nns det spĂ€nnande att inleda ett samarbete med SOK och vĂ„ra OS-idrottare. Vi vill vara med och bidra till att svenska olympier blir Ă€nnu mer framgĂ„ngsrika och vi kommer göra allt för att stötta med bĂ€sta tĂ€nkbara förutsĂ€ttningar, sĂ€ger Patrik Hofbauer, Svenska Spels vd och koncernchef.
I samband med nyheten offentliggör spelbolaget att man Àven blir Presenting Partner till lÀngdlandslaget.
“Vi hoppas att samarbetet kan inspirera fler barn och unga att komma i rörelse”
SOK Àr ansvariga för de olympiska frÄgorna i Sverige och har som huvuduppgift att förbereda och leda det svenska deltagandet i OS med sikte pÄ konkurrenskraftiga OS-trupper.
SOK verkar ocksÄ för att skapa fler goda förebilder för unga och samtidigt inspirera fler att utvecklas inom idrott, skapa möjligheter att utvecklas oavsett bakgrund, kön och ekonomi samt att sprida de olympiska vÀrderingarna om vÀnskap respekt och strÀvan efter utveckling.
â Vi hoppas att samarbetet kan inspirera fler barn och unga att komma i rörelse, det Ă€r en frĂ„ga vi brinner starkt för. SOK:s sĂ€tt att jobba med inkludering och utveckling av idrotten för att inspirera fler unga att hitta sin idrott gĂ„r i linje med hur Svenska Spel ser pĂ„ idrott. Vi vill att den ska vara öppen, inkluderande och jĂ€mlik, sĂ€ger Patrik Hofbauer.
Fler nyheter:
- Svenska Spel ny Presenting Partner till lÀngdlandslaget
- Svenska Spel förlÀnger med Elitfotboll Dam
- Svenska Spel sponsrar HockeyAllsvenskan med 48 miljoner kr
- Svensk Innebandy skriver nytt avtal med Svenska Spel
- Svenska Spel och Riksidrottsförbundet i gemensam kampanj för att fÄ fler att röra pÄ sig
- Svenska Spel förlÀnger med Svenska Fotbollförbundet
- Unibet blir huvudsponsor till Allsvenskan och Superettan
- ATG ny huvudsponsor till SHL
- Svenska Spel förlÀnger med svensk handboll i ytterligare 3 Är
- OBOS blir titelsponsor till Damallsvenskan
Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintÀkterna och skapa lÄngsiktiga samarbeten?
Ta en titt pÄ handboken HÄllbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa bÄde hos Adlibris och Bokus.
Tips: Prenumerera pÄ Allt om sponsrings nyhetsbrev!