Hankook förlänger sitt samarbete med UEFA ytterligare tre år

Dela den här texten:

Däcktillverkaren Hankook har varit officiell partner till UEFA sedan år 2012. Under den aktuella avtalsförlängningen inkluderar sponsorskapet även nya UEFA Europa Conference League som kommer hållas för första gången under säsongen år 2021–2022.

Förutom att presentera ”veckans spelare” kommer Hankook att få fler rättigheter för att utöka sin varumärkesnärvaro genom ett antal nya initiativ, inklusive ett mecenatskap för domarmaskoten under matcherna samt digitala aktiviteter för ”veckans lag”.

Fotboll som världsidrott står sig starkt enligt de globala vindarna inom sports marketing trends.

Hankook sponsrar även via varumärket Laufenn

Efter lottningen för UEFA Europa League säsongen år 2021–2022 offentliggjorde Hankook tillsammans med UEFA att samarbetet skulle förlängas ytterligare tre år.

På plats under dragningen fanns representanter från högsta ledningen hos båda företagen, som även inkluderade den invigande dragningen för UEFA Europa Conference League.

Kungörandet bekräftar även Hankooks sponsorskap för UEFA Europa Conference League via sitt andra varumärke Laufenn.

Skapat en Europa League-hymn

Under varje säsong kan fotbollsfans och kunder till Hankook se 64 lag tävla i totalt 282 matcher under båda ligorna. Hankooks varumärke har genom åren fått en allt större exponering på fotbollsarenor runt om i världen genom annonsering på LED-paneler som omger planen samt statiska annonsskyltar.

Samarbetet med UEFA kännetecknas även av andra unika sponsringsinitiativ som exempelvis samarbetet med David Garrett i fjol där kompositören skapade en ny version den officiella UEFA Europa League-hymnen. Resultatet blev den uppseendeväckande musikvideon ”Symphony of Silence” som förmedlade känslan som de tomma arenorna väckte bland fotbollsfans världen över under covid 19-pandemin.

– Fotboll är en av världens mest populära sporter och den har en central roll i Europa, poängterade Sanghoon Lee, vd för Hankook Tire Europe under signeringsceremonin för det nya avtalet. Både sponsrandet av tävlingarna och samarbetet med UEFA är viktiga komponenter i Hankooks sportcentrerade marknadsföringsstrategi i regionen. Jag är extra glad att vi kan erbjuda barn runt om i Europa en oförglömlig upplevelse under den nya säsongen i form av domar-maskotar. Dessutom kommer vår relation med UEFA att förbättra Hankooks varumärkeskännedom och acceptans på den europeiska marknaden genom sponsringen av båda tävlingarna och med introduktionen av Laufenn, som är vårt andra varumärke.

Aktivering med bakom kulisserina-content

Ett annat spännande initiativ som organiserats av Hankook är ”Back to Stadium Tour”. Där får kunder och fans möjlighet till en exklusiv upplevelse bakom kulisserna på arenorna under matchdagarna. Hankook fortsätter sina ”Man of the Match”-presentationer efter båda finalerna. Sponsoravtalet kommer fortsätta vara en integrerad del av Hankooks samarbete med UEFA, och kommer att kompletteras av flertalet nya kampanjer.

– Under gruppdragningen idag var jag väldigt glad att se att vår långvariga och nytänkande partner fortsätter att stödja UEFA Europa League och att de förlänger sitt sponsorskap av UEFA Europa Conference League, sade Guy-Laurent Epstein, marknadschef hos UEFA. Hankook har varit en högt värderad partner till UEFA sedan 2012 och har uppvisat några av de bästa kampanjerna och bland det bästa sponsrade innehållet till stöd för UEFA Europa League. Vi ser också fram emot att fortsätta samarbetet med Hankook för att utveckla nya idéer under kommande säsonger med UEFA Europa League och UEFA Europa Conference League.

Hankook arbetar med ett koncept på flera nivåer med lokala, regionala samt globala sponsringsengagemang som en del av sin marknadsföringsstrategi och marknadskommunikation. Det innebär att enskilda marknader kan bidra till att öka både kundlojaliteten samt synligheten för varumärket lokalt.

Inom fotbollen har Hankook exempelvis även varit aktiva globalt som sponsorer av den rekordhållande Champions League-vinnaren Real Madrid C.F sedan år 2016 och på lokal nivå även det tyska fotbollslaget Borussia Dortmund, samt Tjeckiens landslag.

Fler nyheter:

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten: