Volkswagen blir “officiell mobilitetspartner” till UEFA och EM 2020

Dela den hÀr texten:
UEFA och Volkswagen Àr överens om ett 4-Ärskontrakt. Avtalet gÀller frÄn och med 2018.

UEFA har tecknat ett 4-Ă„rsavtal med Volkswagen. Biltillverkaren vill tituleras “officiell mobilitetspartner till UEFA National Team Football” och kommer bland annat stödja fotbolls-EM 2020, som avgörs i olika 13 lĂ€nder.

Sponsorskapets fokus Ă€r att fungera som en kommunikationsplattform för lanseringen av “I.D.”, Volkswagens nya e-mobilitetsfamilj frĂ„n Ă„r 2020 och framĂ„t.

− Ingen annan sport Ă€r lika kraftfull eller förenar sĂ„ mĂ„nga mĂ€nniskor. Sedan Ă€r fotbolls-EM 2020 som spelas över hela kontinenten ett fantastiskt projekt, sĂ€ger Volkswagen-chefen Herbert Diess. VĂ„r önskan Ă€r att bidra till att bygga broar mellan alla lĂ€nder och för fotbollsfans med vĂ„r mobilitet och kreativitet, fortsĂ€tter han.

I Sverige Àr Volkswagen sedan i fjol officiell bilpartner till Svensk Elitfotboll, med ligorna Allsvenskan och Superettan. Flera av Volkswagens svenska ÄterförsÀljare har ocksÄ inlett samarbeten med sin lokala elitfotbollsförening.

“Glada över att ha Volkswagens stöd”

UEFA:s marknadschef, Guy-Laurent Epstein, ser fram emot partnerskapet med Volkswagen:

− Vi Ă€r stolta över att ha ett sĂ„ stort europeiskt varumĂ€rke med en sĂ„dan Ă€kta passion för fotboll pĂ„ vĂ„r sida. SĂ€rskilt med tanke pĂ„ de uppgifter som ligger framför oss; UEFA EURO 2020ℱ kommer att stĂ€lla de strĂ€ngaste kraven pĂ„ rörlighet.

– Det finns en stor tanke och ett innovativt koncept bakom denna turnering och vi Ă€r vĂ€ldigt glada över att ha Volkswagens stöd pĂ„ denna spĂ€nnande resa.

Volkswagens engagemang strÀcker sig till andra toppfotbollstÀvlingar utöver EM 2020.

Fotboll Àr en viktig del i VW:s strategi

Sponsorskapet omfattar ocksĂ„ UEFA Women’s EURO, UEFA Under 21 Championships, Futsal EURO och slutspelet i den nyskapade UEFA Nations League som debuterar 2019.

Herbert Diess berĂ€ttar att fotboll Ă€r en “perfekt matchning” för Volkswagen.

− Fotboll spelas i nĂ€stan alla lĂ€nder och Ă€r inkluderande − precis som vĂ„ra bilar. Sporten ger oss dĂ€rför det perfekta tillfĂ€llet att presentera vĂ„r nya inriktning. I fotbollstermer kommer vi att spela ett attackerande spel de nĂ€rmaste Ă„ren, dĂ„ vi rullar ut den största offensiven i vĂ„rt företags historia nĂ€r det gĂ€ller modeller och e-mobilitet.

BilvarumĂ€rket har ocksĂ„ vissa rĂ€ttigheter för kvalspelet till UEFA EURO 2020ℱ.

En del av företagets e-bilsfokus

JĂŒrgen Stackmann, ansvarig för försĂ€ljning inom varumĂ€rket Volkswagen, kommenterar:

− Med sponsringen sparkar vi ut i en ny riktning, vilket passar vĂ€l in med försĂ€ljningsstarten av I.D.-familjen. Lanseringen av vĂ„r nya generation av innovativa elbilar kommer bygga pĂ„ en internationell kommunikationsplattform i fotboll som kommer att ge positivt intresse inte bara i hela Europa utan ocksĂ„ lĂ€ngre bort.

Som partner till UEFA kommer Volkswagen att ha ett omfattande paket av rÀttigheter, inklusive reklam och reklamrÀttigheter, digitala rÀttigheter, biljetter och hospitality. Totalt kommer cirka 500 matcher att spelas under kontraktets löptid.

Fler nyheter:

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintÀkterna och skapa lÄngsiktiga samarbeten?

Ta en titt pÄ handboken HÄllbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa bÄde hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera pÄ Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den hÀr texten: