Sedan 1994 har AIK Fotboll spelat med Åbros logotyp på tröjan. Men 2017 blir huvudsponsorns sista – och istället skänks exponeringsutrymmet till Hjärt-Lungfonden.
Sedan 1994 har bryggeriet varit huvudsponsor och synts på de svartgula tröjorna. Men i och med AIK Fotbolls flytt till Friends Arena har möjligheterna att aktivera sponsorskapet varit utmanande då ett konkurrerande bryggeri äger serveringsrättigheterna.
Säsongen 2017 bli Åbros sista år som huvudsponsor och även om man kommer att finnas med runt AIK Fotboll i nya former framöver så vill Åbros vd Henrik Dunge att det sista året på AIK-tröjan ska bli något att minnas.
– Jag har samlat på mig en hel del minnen under de här åren men något som påverkade mig djupt och som jag fortfarande känner tyngden av många år senare är förlusten av Ivan Turina, säger Henrik Dunge, vd och ägare i fjärde generation på Åbro Bryggeri.
Ett naturligt val av organisation
AIK Fotbolls val föll på Hjärt-Lungfonden, som samlar in pengar till forskning i hjärtsjukdom.
Fonden är en organisation som AIK Fotboll har nära koppling till ända sedan målvakten Ivan Turina avled i maj 2013 av ett hjärtfel.
– För snart fyra år sedan skakades AIK Fotboll av en händelse som tyvärr blir allt vanligare. För att vända den utvecklingen behövs mer pengar till hjärtforskningen, något som vi hoppas kunna åstadkomma i och med den här möjligheten, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare på Hjärt-Lungfonden.
Ahlerup: Man lämnar över stafettpinnen på ett sätt som berör
Under Allsvenskans 20 inledande omgångar har Åbro valt att upplåta sponsorskapets ytor till AIK Fotboll för ett gott ändamål.
– Vi är stolta över att ett och samma företag valt att vara huvudsponsor till AIK Fotboll i 23 år och när man lämnar över den stafettpinnen till nästa år så gör man det på ett sätt som berör oss alla. Vi ser fram mot att förvalta det förtroendet och samla in så mycket pengar som möjligt till forskningen, säger Mikael Ahlerup, vd för AIK Fotboll.
AIK Fotboll och Hjärt-Lungfonden har samarbetat vid ett flertal tillfällen tidigare och så sent som 2015 spelades en välgörenhetsmatch där 150 000 kronor samlades in till forskningen om hjärt- och lungsjukdomar.
Fler nyheter:
- DHL blir presentationspartner till Allsvenskan
- Niklas Nestlander ny sponsorchef på Åbro Bryggeri
- Hammarby får ny sponsor på matchdräkten
- Stadium förlänger med AIK till 2020
- Unibet blir huvudsponsor till Allsvenskan och Superettan
- Ridsporten byter från Agria Djurförsäkring till Folksam
- Sportkedjan: “Lidingöloppet är lite av en drömpartner för oss”
- Volkswagen blir “officiell mobilitetspartner” till UEFA och EM 2020
- Svenska Spel förlänger med Svenska Fotbollförbundet
- Volvo Car Sverige förlänger med SvFF – instiftar nytt stipendium med Zlatan som beskyddare
Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?
Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.
Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!