Hjärt-Lungfonden frontar AIK:s matchtröja

Sedan 1994 har AIK Fotboll spelat med Åbros logotyp på tröjan. Men 2017 blir huvudsponsorns sista – och istället skänks exponeringsutrymmet till Hjärt-Lungfonden.

Sedan 1994 har bryggeriet varit huvudsponsor och synts på de svartgula tröjorna. Men i och med AIK Fotbolls flytt till Friends Arena har möjligheterna att aktivera sponsorskapet varit utmanande då ett konkurrerande bryggeri äger serveringsrättigheterna.

Säsongen 2017 bli Åbros sista år som huvudsponsor och även om man kommer att finnas med runt AIK Fotboll i nya former framöver så vill Åbros vd Henrik Dunge att det sista året på AIK-tröjan ska bli något att minnas.

– Jag har samlat på mig en hel del minnen under de här åren men något som påverkade mig djupt och som jag fortfarande känner tyngden av många år senare är förlusten av Ivan Turina, säger Henrik Dunge, vd och ägare i fjärde generation på Åbro Bryggeri.

Ett naturligt val av organisation

AIK Fotbolls val föll på Hjärt-Lungfonden, som samlar in pengar till forskning i hjärtsjukdom.

Fonden är en organisation som AIK Fotboll har nära koppling till ända sedan målvakten Ivan Turina avled i maj 2013 av ett hjärtfel.

– För snart fyra år sedan skakades AIK Fotboll av en händelse som tyvärr blir allt vanligare. För att vända den utvecklingen behövs mer pengar till hjärtforskningen, något som vi hoppas kunna åstadkomma i och med den här möjligheten, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare på Hjärt-Lungfonden.

Ahlerup: Man lämnar över stafettpinnen på ett sätt som berör

Under Allsvenskans 20 inledande omgångar har Åbro valt att upplåta sponsorskapets ytor till AIK Fotboll för ett gott ändamål.

– Vi är stolta över att ett och samma företag valt att vara huvudsponsor till AIK Fotboll i 23 år och när man lämnar över den stafettpinnen till nästa år så gör man det på ett sätt som berör oss alla. Vi ser fram mot att förvalta det förtroendet och samla in så mycket pengar som möjligt till forskningen, säger Mikael Ahlerup, vd för AIK Fotboll.

AIK Fotboll och Hjärt-Lungfonden har samarbetat vid ett flertal tillfällen tidigare och så sent som 2015 spelades en välgörenhetsmatch där 150 000 kronor samlades in till forskningen om hjärt- och lungsjukdomar.

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten: