Microsoft vill förbättra kollektivtrafiken – sponsrar Trainhack

trainhack

Nordens första Trainhack avgår från Göteborg 25 augusti och Microsoft är snabba att stiga ombord och sponsra, när en tågvagn full med hackers ska lösa problemen med kollektivtrafik under den tio timmar långa resan.

Dag König, teknisk evangelist på Microsoft Sverige, har själv löst biljett på trainhacktåget.

– När vi fick höra talas om att Trainhack skulle anordnas i Norden anmälde vi oss direkt, tredje med på listan, säger Dag König.

Tech-startupen ”46elks” anordnar tågresan från Göteborg till Uppsala via Stockholm. Resan sker med Blå tåget och den abonnerade vagnen har plats för 30 utvecklare.

Kontaktade arrangörerna samma dag

Syftet med Trainhack är bland annat att utveckla applikationer och tjänster som ska förbättra kollektivtrafikupplevelsen för resenärer.

– Vi på 46elks tycker Hackatons är ett jättebra sätt för utvecklare att träffas, lära sig nya saker och inspireras av varandra. Vi blev därför väldigt glada när Microsoft kontaktade oss samma dag som vi publicerade eventet för att vara med och arrangera Trainhack, säger Martin Harari Thuresson, utvecklare på 46elks och projektansvarig för Trainhack.

Den speciella tågvagnen kommer ha snabb internetuppkoppling och ”hacksäten” för att underlätta för deltagarna.

– Det är roligt att 46elks tagit initiativet till ett helt nytt sätt att genomföra Hackaton, där man sitter i sällskap med smarta och passionerade människor, samtidigt som Sveriges landskap far förbi utanför fönstren, säger Dag König.

”Gillar att skapa nya lösningar”

Tanken att utveckla tjänster och applikationer som ska förbättra kollektivtrafiken går i linje med Microsofts miljö- och hållbarhetsarbete. Microsoft sponsrar deltagarna med mat och dryck så de kan koncentrera sig under hacket.

– På det tidigare eventet Travelhack, som också fokuserade på kollektivtrafiken, var både vi och 46elks utställare. Så vi är glada att få vara med på den spännande fortsättningen, understryker Dag König.

Han fortsätter:

– Gemensamt är att vi gillar att skapa nya lösningar och när man träffas och testar prototyper med kunniga och kreativa personer uppstår innovation.

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten: