Jimmy Durmaz frontar Nõberu of Swedens hittills största reklamkampanj

I arbetet med kampanjen fattade Nõberu beslutet att tona ner sin egen roll för att skapa maximal uppmärksamhet kring Locker Room Talk.

”Jag ska knulla din mamma,” säger landslagsspelaren Jimmy Durmaz rakt in i kameran. Ingredienserna är tunga när grooming-märket Nõberu of Sweden nu rullar ut sin hittills största reklamkampanj. En kampanj som inte ens handlar om dem själva.

– Vi vet att vi riskar vårt varumärke med detta. Men just nu kan ingenting bli mer aktuellt för oss. Vi vill berätta för hela Sverige om Locker Room Talk, säger Iman Khalaf, vd på Nõberu of Sweden.

Hos Nõberu är man medveten om vågspelet med kampanjen, som går under namnet Stoppa skitsnacket. Förutom anmälningar för stötande reklam riskerar företaget att få sina sociala mediekanaler nedstängda. Ändå väljer man att inte hålla tillbaka.

Under den hårda ytan kretsar kampanjen kring jämställdhet. Det handlar om att gå till botten med några av de problem som ligger bakom många mäns taskiga attityder, inte minst mot kvinnor. Ett komplext ämne men inte desto mindre relevant för Nõberu of Sweden som sedan starten gått tvärt emot den machokultur som annars är nära förknippad med grooming-produkter för män.

Jimmy Durmaz frontar kampanjen

Även om landslagsspelaren Jimmy Durmaz är ansiktet utåt spelas kampanjens huvudroll av den ideella organisationen Locker Room Talk. Deras verksamhet går ut på att föra samtal med unga pojkar som ännu inte anammat de äldre killarnas snack som ofta är nedvärderande mot kvinnor och hbtq-personer.

I arbetet med kampanjen fattade Nõberu beslutet att tona ner sin egen roll för att skapa maximal uppmärksamhet kring Locker Room Talk. Iman Khalaf påpekar dock att man inte vill ta fokus från den högaktuella #metoo-kampanjen.

– Absolut inte. Det sista vi vill är att överrösta kvinnors berättelser. Vi hoppas att vi kan samexistera eftersom vi pratar direkt till alla män, och Locker Room Talks budskap handlar om att förebygga det som #metoo är en konsekvens av, säger Iman Khalaf.

Kampanjen går bland annat i Stockholms tunnelbana samt på sociala medier, samt i annonser i King och Café.

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten: