Här är de nominerade till Gyllene Hjulet 2017

I år firar Gyllene Hjulet 20 år av kraftfulla events, banbrytande sponsring, oväntade varumärkesallianser och hårresande upplevelser som alla har gett effekt och övertygat oss om att framtiden för oss som brinner för upplevelse- och intressebaserad kommunikation ser extremt ljus ut.

Projekten inom eventen och sponsring prisas i 13 olika kategorier och 170 projekt tävlar i årets omgång av Gyllene Hjulet, vilket är ett rekordhögt antal.

63 bidrag har blivit nominerade för bidrag som avser 2016.

– Vi har aldrig sålt så här mycket biljetter redan innan nomineringsminglet, vi räknar med att vi år får första gången får sätta lapp på luckan säger Niklas Birgetz, vd för Sponsrings & Eventföreningen.

Gyllene Hjulet avgörs den 27 april på Artipelag, Värmdö utanför Stockholm.

Läs mer om tävlingen och boka biljetter här: Gyllene Hjulet

Nominerade Gyllene Hjulet 2017

Kategori: Årets bästa sponsring

EM:s Bästa Fans

Håkansson United, Norrlands Guld, Svenska Fotbollsförbundet och Starcom

”EM är ölbranschens viktigaste försäljningstillfälle. Norrlands Gulds utmaning var att utmana huvudkonkurrenten som var huvudsponsor. Hur skall man kunna stå upp mot deras stora internationella exponering & budget? SvFF ökade samtidigt antalet medlemmar i supporterklubben och stärkte relationen till sina mest lojala fans. Resultatet blev ett fullständigt integrerat aktiverings- och contentdrivet samarbete baserat på interaktion med fansen vilket, trots mycket begränsad budget, ledde till rekordresultat.”

ICA-klassikern

ICA Sverige AB

”ICA-klassikern skapades för att ytterligare förstärka och bidra till ICAs position inom hälsa. Inte bara som en matbutik som satsar på hälsosam kost och ger kunderna tips och råd, utan också som en möjliggörare för rörelse och motion. En egen unik version av En Svensk Klassiker där ICAs kunder får hjälp och stöd att genomföra klassikerns olika lopp, utifrån sina egna villkor och med mer tid till varje delmoment.”

KENT, Den sista sången

Passion Lab

”Hösten 2016 tog Kent farväl med en episk avskedsturné, som även önskade stärka sin position hos en musikintresserad målgrupp, fick tillfälle att ingå ett unikt samarbete. Med kampanjen- och den officiella turnéappen Den sista sången bjöds både konsertpublik och andra fans in att bli delaktiga. På kort tid blev appen en succé, och lagom till den sista konserten låste fansens samlade Kentbilder upp en film som satte punkt för turnén, och för en 27 år lång musiksaga.”

NattVasan

SILVA Sweden AB

”SILVA har tillsammans med Vasaloppet utvecklat och lanserat Nattvasan, världens första nattlopp på skidor. Det unika med sponsringen är att SILVA gick in som huvudsponsor redan ett år innan själva eventet, vilket öppnat upp för nya kommunikativa möjligheter och associationsrätt med Nattvasan från start. Förutom att nå en bredare målgrupp, så har samarbetet hittills resulterat i en dokumenterad räckvidd på över 1 800 000 kontakter, 100 publicerade artiklar och 800 sålda Vasaloppslampor.”

Max @ Way Out West

Max Hamburgare, JMW Kommunikation

”Max storsatsar på en grönare meny. För att lyckas behövde kedjan nå och intressera en central målgrupp, vegetarianer. Vi valde därför att medverka på Way Out West och öppnade världens första helt köttfria Max. Satsningen gav 143 nyhetsklipp och en förtjänad räckvidd på 4,4 miljoner. Försäljningen överträffade alla rekord och Max har fyrdubblat försäljningen av hamburgare som innehåller annat än rött kött. Dessutom ökade uppfattningen av Max som ett företag som tar ansvar för miljön med 28%.”

Övriga kategorier och nominerade:

Årets nytänkande:

Läkerol let’s talk
Cloetta Sverige AB, King, IUM, Post STHLM

Singelsläppet
Saatchi & Saatchi Stockholm

NattVasan
Silva Sweden AB

Grönt Kort för fair play
Stockholms Fotbollsförbund, Håkansson United

Brandkoll
Prime, Trygg-Hansa

Årets hantverk:

The Scania Clock
TBWA Stockholm

Världens minsta bar
I.DE.I Concepts AB, Patriksson Communication AB

Musikspåret
Håkansson United, Preem, Plan8

AEG Reloaded
MKTG Sverige AB, Blue Lemon Consulting, Voks Dam, Electrolux

Launch – next generation Scania: TAILORED COMFORT
Occasion AB

Årets digitala:

Läkerol let’s talk
Cloetta Sverige AB, KING, IUM, POST STHLM

Los santos pride
Garbergs

WeAreOne
Barncancerfonden, Garbergs, Sedir Ajeenah, Sebastian Smedberg

Kent – den sista sången
Passion Lab

Tele2 – THE SOUND OF EUROPÈ
PS Communication, Edelman Deportivo, Apartment5 

Årets event B2B:

The Scania Clock
TBWA Stockholm

DI start up tour
Onemotion IMC

EMC Moves you – creating the digital future together
Xtended Event AB

Tele2 LIVE NETWORK
PS Communication, Tele2 Sverige AB

Webbdagarna Stockholm
IDG

Årets interna event:

Fastighetsbyråns 50 årsjubileum – Fifty shades of great
Minnesota Communication AB, Fastighetsbyrån

Circle K GO on 2016
Just Cruzin Production AB, Circle K

Tele2 AWARD
PS Communication, Apartment5

Black is back
Contrast AB

Vinterkonferensen
Nordic Choice Hotels, United Stage, Playroom Event

Årets event B2C:

Barncancergalan – det svenska humorpriset
Barncancerfonden, FLX, Pontus Edgren, DNS – Kanal 5, Peter Myhrman

Pokémontåget
Parapix AB, MTR Express, PS Communication

Umami park
Wonderland Event, BerntzonBylund, Socialminds, MindmakersPR

adidas PureBoostX
Le Pacte, adidas Nordic, Jung Relations

Restaurangen flyttar in
TBWA Stockholm

Årets långsiktiga:

Swedbank och Friends – 15 år som vänner
Swedbank

Rinkside3
3, Passion Lab

Skoda hockeyfonden
Passion Lab, Skoda Sverige

Försvarsmakten vs Svensk innebandy
Svenska Innebandyförbundets, Försvarsmakten

Arla kosläpp
Le Pacte, Arla

Årets internationella:

Svenska simhjältar – Coca Cola Sverige OS Rio 2016
Isobar Sweden AB, Carat Sverige, UMG

Child 4 child
Garbergs

OLED is the new black
Brand Experience Scandinavia AB

 

Årets samhällsengagemang:

Läkerol Let’s talk
Cloetta Sverige AB, KING, IUM, POST STHLM

#Hatahat
Telia, Stiftelsen Friends

Brandkoll
Prime, Trygg-Hansa

Skolklassikern
En Svensk Klassiker

Välkommen hit
Svenska Basketbollförbundet

 

Årets mest kreativa lösning:

Läkerol let’s talk
Cloetta Sverige AB, King, IUM, POST STHLM

Ett minne för livet
Relevent Communication AB

Singelsläppet
Saatchi & Saatchi Stockholm

Brandkoll
Prime, Trygg-Hansa

Statue of integrity
Ord&Bild Reklambyrå

 

Årets endorsement:

Läkerol let’s talk
Cloetta Sverige AB, King, IUM, POST STHLM

Huawei honor – att våga utmana
Isobar

Stage 3
3, Passion Lab

Henkes hårresande meddelande
Jung Relations, HardHat, MediaCom

Umami park
Wonderland Event, BerntzonBylund, Socialminds, MindmakersPR

 

Årets rättighetsinnehavare:

Grönt kort för fair play
Stockholms Fotbollsförbund, Håkansson United

En svensk klassiker
En Svensk Klassiker

Gothia Cup
BK Häcken, Rättighetsbyrån

Svenska basketbollförbundet
Svenska Basketbollförbundet, Håkansson United

BK Häcken
BK Häcken, Rättighetsbyrån

 

Juryn är uppdelad i följande tre kategorigrupper:

Kategorijurygrupp 1:

  • Jeanette Asteborg, Marknadschef, Volkswagen Group Sverige
  • Petra Dahlman, Nordic Head of Marketing, Espresso House
  • Lotta Lundvall, Head of Sponsoring, Vattenfall AB
  • Maria Andrén, Sales Manager, Skistar
  • Johannes Wohlert, Marknadschef, Svenska Basketförbundet
  • Henric Wacha, Client Service Director, UMG
  • Daniel Sundin, Account Manager, M&C Saatchi
  • Josefin Ekman, Projektledare, Resumé
  • Magnus Berglund, VD, Kinglet

Kategorijurygrupp 2:

  • Johan Backman, Director Marketing & Communications, Circle K
  • Olivia  Enquist, Marketing Manager Coca-Cola, The Coca-Cola Company AB, Coca Cola
  • Niklas Neslander, Sponsorchef, AB Åbro Bryggerier
  • Annika Malhotra, Projektledare Event, Visit Stockholm
  • Per Gylfe, Evenemangschef, Kungl. Djurgårdens förvaltning
  • Sofia Thomasson, Planner, Minnesota
  • Dennis Jacobsson, Partner/Senior Advisor/Head of Event Solution, Bindefeld AB
  • Erik Flýgt, Chef Event, LRF Media AB
  • Arvid Axland, Kommunikationsstrateg & grundare, Pool

Kategorijurygrupp 3:

  • Kalle Eliason, Marknadsdirektör, Tre
  • Hugo Norqvist, Marketing Manager Nordics, Spotify
  • Jonas Åfeldt, Affärsutvecklare, Taxi Stockholm
  • Kalle Olsson Bexell, Marknads- och kommunikationschef Alpint , Svenska Skidförbundet
  • Stefan Gustavson, Sales Director/VP Global Partnerships, Stockholm Live
  • Carolina Gahns, VD & Grundare, Knut Kommunikation
  • Jan Ove Sönnerbo, Head of Design and Co-owner at IDEI, I.DE.I
  • Mårten Larsson, Client Director, Signeture
  • Elsa Stille, Kundansvarig Projektledare, Passion Lab

Läs mer om Gyllene Hjulet och de 13 tävlingskategorierna på: www.gyllenehjulet.se

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten: