ASICS Stockholm Marathon elektrifieras – BMW ny huvudsponsor

Avtalet mellan BMW och Marathongruppen sträcker sig över tre år med start 2018.

Lagom till den 40:e upplagan av ASICS Stockholm Marathon inleder arrangören Marathongruppen ett nytt samarbete med BMW. BMW blir huvudsponsor för ASICS Stockholm Marathon, och engagerar sig samtidigt som partner i ytterligare sex av Marathongruppens evenemang.

Samarbetet kommer att märkas för deltagarna både på plats på evenemangen, och inför, i form av gemensamma kampanjer. BMW kommer dessutom att hjälpa Marathongruppen med det behov av transportfordon som organisationen har under ett verksamhetsår.

– 2018 är ett speciellt år för oss när bland annat ASICS Stockholm Marathon avgörs för 40e gången och Vårruset, världens största motionsserie för kvinnor, för 30e gången. Vi är väldigt stolta över att samtidigt inleda ett brett samarbete med ett av världens mest välkända och innovativa varumärken i BMW. Att avtalet rör flera av våra evenemang gör också att vi tillsammans kan visa på BMW:s hela bredd och skapa relevant kommunikation som tilltalar en bredare grupp av våra deltagare, säger Daniel Almgren som är VD för Marathongruppen.

BMW: ”En självklarhet”

Bilföretaget har en lång historia både av att sponsra idrottsevenemang och att ligga i framkant i forskningen kring elbilar. Redan 1972 visade BMW upp sin första elbil, en batteridriven BMW 1602, i samband med OS i München. Nu, 46 år senare, har BMW med sina nio elektrifierade modeller branschens största utbud av elektrifierade fordon.

– Att maratonloppens ledarfordon är elektrifierade är för oss en självklarhet. Marathongruppen briljerar varje år i den enorma logistiska utmaningen alla deras evenemang innebär. Vi är otroligt glada att göra den så elektrifierad och hållbar som möjligt, säger Petter Nordesjö, VD för BMW Sverige.

Samarbetet inleddes i slutet av mars i samband med ASICS Premiärmilen och har sedan fortsatt under Vårruset-turnén som sträcker sig över 21 orter över hela Sverige. Första helgen i juni är det dags för den stora Marathonhelgen där BMW, utöver ASICS Stockholm Marathon, kommer att vara engagerade i ASICS Stockholm High Five, Stockholm Mini Marathon och Stockholm Juniormarathon, som hör ihop med ASICS Stockholm Marathon.

I höst väntar ett gemensamt arbete med Tjurruset som i år för första gången arrangeras på tre orter i landet.

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten: