Så behåller du dina sponsorer – Del 1

Allt om sponsring sponsorer

Så behåller du dina sponsorer

Del 1: Förstå varför det är viktigt

När jag föreläser och pratar med rättighetsinnehavare är det en fråga som alltid dyker upp:

”Hur ska vi göra för att få fler sponsorer?”

Jag brukar säga att det bästa sättet är att börja med de sponsorer man redan har. Inget säljer sponsring bättre än rekommendationer. Inte ens en snygg folder. Inte ens sportslig framgång.

Två av de mantran jag vill uppmuntra till är därför:

  • ”Utan små sponsorer – inga stora”
  • ”Varje sponsor är din viktigaste sponsor”

Komplex försäljning – som sponsring – handlar inte bara om produktnytta (associationsvärden, varumärken, rättighetskataloger, publiksiffror, medlemsantal, affärsavtal etc.) utan om människor och relationerna mellan dem.

Gör det inte svårare än vad det är, börja med sunt förnuft och ta det därifrån.

I följande delar ska du få min syn på hur man behåller sina sponsorer och växer sponsorintäkterna inifrån och ut.

Lär dig (ännu) mer om sponsring

Du vet väl att här på alltomsponsring.se kan du få fler tips och råd, boka personlig coachning, gå en kurs i sponsring och utbilda dina kollegor eller sponsorer med hjälp av en föreläsning om sponsring? Glöm inte heller att gilla Facebooksidan för att bli inbjuden till träffar, läsa de senaste nyheterna och lära dig ännu mer om sponsring. Allt om sponsring finns även på Twitter.

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten: