Preem förlänger som huvudsponsor till Vasaloppet

Internt inom Preem har Vasaloppet blivit en viktig friskvårdsaktivitet och många anställda deltar i något av loppen.

Preem förlänger sitt sponsoravtal med Vasaloppet och firar därmed tio år som huvudsponsor till arrangemanget. Det nya avtalet gäller både 2018 och 2019. 

Sedan 2009 har Preem varit huvudsponsor till Vasaloppet, både sommar- och vinterveckan.

– Samarbetet har varit positivt för varumärket och resulterat i ökad kunskap om företaget samt fler kunder, meddelar bolaget.

Andelen deltagare som känner till Preems hållbarhetsarbete har ökat från 20 procent år 2010 till 49 procent år 2017.  Även andelen bland Vasaloppsåkarna som väljer Preem som drivmedelsstation har ökat, från 14 procent år 2011 till 27 procent år 2017.

– Vi tror på långsiktiga relationer när det gäller sponsring och ett fortsatt samarbete bidrar till att stärka varumärket och relationen till våra kunder. Vasaloppet står för många positiva och känslomässiga inslag. Det har gett oss en möjlighet att kommunicera vårt hållbarhetsarbete och våra kunderbjudanden, säger Maria Green, projektledare för Vasaloppet på Preem.

Även aktiverat sponsorskapet internt

Under 2017 levererade Preem Svanenmärkt diesel med minst 50 procent förnybart innehåll till Vasaloppsbussarna och mässtältet i Sälen.

Internt inom Preem har Vasaloppet blivit en viktig friskvårdsaktivitet och många anställda deltar i något av loppen, som erbjuder något för både elitåkare och motionärer.

– Vi är glada att kunna jobba vidare utifrån den relation vi under åren etablerat med Preem, som med engagemang, kunskap och resurser hjälper oss göra arrangemangen bättre, säger Eva-Lena Frick, vd för Vasaloppet.

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten: