Investeringen i sponsring och event slÄr nytt rekord

Dela den hÀr texten:

irm_spons_11-16_

Det fortsÀtter att gÄ bra för sponsring och event och investeringarna nÄdde nytt all-time high 2015. Sponsringen ökar med 4,8 procent relativt föregÄende Är och omsÀtter 6,9 miljarder kronor. Event ökade med 1 procent och dÀrmed Àr omsÀttningen nu 6,8 miljarder kronor.

Den Ärliga mÀtningen av investeringarna i sponsring och event utförs av IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) i samarbete med Sponsrings & Eventföreningen (SEFS).

– Sponsring och event fortsĂ€tter att vĂ€xa snabbare Ă€n övrig marknadskommunikation, och IRM tror att denna positiva trend fortsĂ€tter, kommenterar Madeleine Thor, VD pĂ„ IRM.

Cirka 10 procent av Reklamkakan

SponsringsintÀkterna uppgÄr under 2015 till 10 procent av de totala reklaminvesteringarna. Liksom tidigare Är domineras sponsringsintÀkterna av idrottsorganisationerna, nÀra tre fjÀrdedelar av sponsringsinvesteringarna gÄr till idrotten. Men under 2015 sÄ Àr det den sociala sponsringen som utvecklas allra bÀst, med en tvÄsiffrig tillvÀxt relativt föregÄende Är. Detta beror troligen pÄ lÄngsiktiga trender inom socialt ansvarstagande, samtidigt som flyktingsituationen under 2015 ocksÄ kan ha bidragit.

– Att sponsring och event omsĂ€tter mer Ă€n nĂ„gonsin och drar ytterligare ifrĂ„n den övriga reklammarknaden förutom internet Ă€r ett riktigt glĂ€djande styrkebesked, sĂ€ger Niklas Birgetz, VD pĂ„ Sponsrings & Eventföreningen.

Han fortsÀtter:

– Att dessutom social sponsring ökade med hela 24 % Ă€r ett tydligt tecken pĂ„ hur sponsringen kan bidra till att lyfta fram mĂ€nniskors intressen och passion för att göra samhĂ€llsnytta.

Rapporten visar vidare att sponsringen Àr stark regionalt, cirka 60 procent av sponsorinvesteringarna gÀller lokala / regionala rÀttighetsinnehavare. Den lokala sponsringen har stÀrkt sin position jÀmfört med 2014.

EventintÀkterna delas upp i eventmarknadsföring (genomfört i externt marknadsföringssyfte) och företagsinterna event. Under 2015 utvecklades eventmarknadsföringen bÀst, tillvÀxten uppgick till knappt 4 procent relativt 2014. För företagsinterna events gick det dÀremot sÀmre; dÀr noterades en minskning om 3 procent relativt föregÄende Är.

Fler nyheter:

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintÀkterna och skapa lÄngsiktiga samarbeten?

Ta en titt pÄ handboken HÄllbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa bÄde hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera pÄ Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den hÀr texten: