2017 var ett starkt år för sponsring och event

Reklam- och medieinvesteringarna i Sverige 2017. Källa: IRM

Investering i eventmarknadsföring nådde ett nytt all-time-high under fjolåret och ökade med 8,4 %  till en omsättning om 4,3 miljarder kr. Utvecklingen är ytterligare ett tecken på den starka reklamtrend som just nu råder på marknaden.

Liksom eventmarknadsföringen så nådde även sponsringsinvestering ett nytt rekord under 2017.

Investering i sponsorskap och företagssamarbeten har växt stadigt sedan mitten på 90-talet och fortsätter att göra det även 2017.

Under förra året ökade omsättningen med 1,6% till 7,2 miljarder kr.

60 % av sponsringen är lokal eller regional

Ökningen är lite mer modest än för medieinvestering eller eventmarknadsföring men omsättningen innebär att sponsorskap är den tredje största kategorin i IRM:s stora reklamkaka efter internet och produktion.

– Att både sponsring och event fortsätter att nå nya all-time-high-nivåer är otroligt roligt! Vi hoppas den goda trenden håller i sig även i år, säger Ulrika Molin, VD på Sponsrings & Eventsverige.

Sponsringen är fortsatt en stark regional reklamkanal då cirka 60 procent av sponsorinvesteringarna gäller lokala/regionala rättighetsinnehavare och organisationer.

Ökade investeringar i eventmarknadsföring

Eventmarknadsföring avser investering i evenemang genomförda i externt marknadsföringssyfte som är helt kostnadsfritt för mottagaren.

Mätningen av eventmarknadsföring är en del av en årlig studie av investeringarna i sponsring och event som utförs av IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) i samarbete med Sponsrings & Eventsverige (SES).

– Det är intressant att se att eventmarknadsföring lyckas öka i takt med den mycket starka tillväxten inom medieinvestering, statistiken utgör överlag ett värdefullt komplement till IRM:s löpande statistik över medieköp, kommenterar Madeleine Thor, VD på IRM.

Globalt väntar jag fortfarande på de definitiva siffrorna, men vad jag vet väntas sponsring öka med 4,9% under 2018 (2017: 4,3%). Den asiatiska marknaden är det stora dragloket och de allra största globala rättighetsinnehavarna tar vara på digitaliseringen och de stora databaser av supportrar de samlar på sig.

Magnus Berglund kommenterar

I sin blogg hos Dagens Media skriver han:

– Min personliga tes till att världens sponsring ökar mer än den svenska marknaden är att vi i Sverige varit längre fram än många andra, och att de nu kommer ikapp oss. Framförallt menar jag då i innebörden att våra rättighetsinnehavare (förbund, landslag, evenemang, föreningar, museum, välgörenhetsorganisationer etc.) varit duktigare än andra på att ta betalt – samtidigt som att företagen varit hyfsat tidiga med att se marknads- och affärsmöjligheter kopplat till sponsring som medieval och kontext.

Han fortsätter:

– Kanske är det en naturlig mättnad vi ser i Sverige? Kanske är det en konsekvens av att rättighetsinnehavarna inte kan upprätthålla ett lika moderna sponsorerbjudanden som andra reklam- och medieslag? Kanske har rådgivare och byråer förordat andra lösningar?

Läs hela blogginlägget här: Sponsring i Sverige omsätter 7,2 miljarder

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten: