Fotbollskassen – ett ”genombrott” i svensk sponsring?

opcvnulmzxbvzzxemwuf

Samarbetet mellan Svensk Elitfotboll och City Gross gör det möjligt för de 32 klubbarna i Allsvenskan och Superettan att från och med april erbjuda supportrarna en färdigkomponerad klubbunik matkasse.

– Vi ser avtalet som en del av vårt samhällsansvar att bidra till att sprida intresset för träning och hälsa bland yngre inom ramen för breddidrotten fotboll,säger Johan Johnsson, VD för Bergendahls Food, som äger och driver City Gross-butikerna

”Ett svenskt genombrott”

Johan Johnsson menar att upplägget är ett ”genombrott”:

– Rent kommersiellt är samarbetet ett svenskt genombrott för en ny form av ömsesidiga sponsringsamarbeten kring idrott med ett prestationsupplägg som skapar ett tydligt mervärde både för oss, vår motpart och för deras medlemmar.

Han förklarar:

– Att på det här sättet kunna ge klubbarna en möjlighet att dra in mer pengar än genom ett traditionellt sponsoravtal, samtidigt som vi utvecklar matkassemarknaden, känns både schysst och spännande.

Inledningsvis innehåller kassen fyra middagar för fyra personer samt mellanmål för fyra dagar.

Lyfter supporterengagemanget

Mats Enquist, generalsekreterare på Svensk Elitfotboll kommenterar:

Det mycket starka supporterengagemanget som finns inom våra ligor och runt våra klubbar är en viktig förutsättning för detta samarbete, som ger våra supportrar en extra möjlighet att stötta sitt favoritlag när de gör sina inköp av livsmedel.

Marknaden för matkassar växer kraftigt. På City Gross tror man att Fotbollskassen ger fler en anledning att testa och därmed stödja den egna klubben, något som kan bidra till att många som annars ej kommit i kontakt med den här typen av måltidslösningar nu testar e-handel med mat.

– Vi är glada över att med Fotbollskassen kunna nå ut till många elitfotbollsklubbar och ge deras fans en möjlighet att stödja sin klubb samtidigt som de handlar bra mat smidigt, säger Mikael Ekensteen, marknadschef på City Gross.

Gynnar positionen som utmanare

Han fortsätter:

– Samarbetet gynnar både klubbar, fans och vår position som utmanare på den svenska dagligvarumarknaden och som ledande aktör inom handel med färdigkomponerade matkassar.

Av kassens pris går ca 50 kronor direkt till klubben. I ski

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten: