Hörmann ny sponsor till världscupen i skidskytte

Den familjeägda port- och dörrtillverkaren Hörmann utvidgar sitt engagemang inom sponsring av idrott och satsar på skidskytte.

Företaget är sedan många år en stor fotbollssponsor både i Sverige och internationellt, och har nu undertecknat ett långvarigt partnerskap med IBU inom vintersport. Ett partnerskap som innebär att bolaget från och med kommande säsong går in som ny premiumsponsor för BMW IBU världscupen och världsmästerskapet i skidskytte.

– Skidskytte har under de senaste åren utvecklats till en av de mest omtyckta vintersporterna. Ett sponsorskap medför att vi kommer att nå många tittare som sitter klistrade framför sina TV-apparater under veckosluten. Bland dem finns flera av våra slutkonsumenter som sysslar med byggarbeten och renovering, menar Per Wetterdahl VD på Hörmann Svenska AB.

Hörmann: Intresset för skidskytte matchar viktiga marknader

Sponsringspaketet innehåller en omfattande reklamnärvaro på stadion, längs de olika sträckorna och vid skjutstationerna. Via partnerskapet med IBU uppskattas företaget årligen nå cirka 500 miljoner tittare i Europa.

– Vi kan tydligt se att skidskytte är en mycket populär idrott i framförallt Tyskland, Ryssland och Skandinavien. Det är marknader som är mycket viktiga för oss, berättar Christoph Hörmann, VD för koncernen.

Han fortsätter:

– Under vintermånaderna pågår vanligtvis inga landskamper i fotboll. Därför blir reklamnärvaron vid världscupstävlingarna i skidskytte, ett perfekt komplement till vårt löpande engagemang inom internationell fotboll.

Den nya skidskyttesäsongen börjar den 27:e november i Östersund och slutar i mitten av mars i Oslo.

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten: