Landslaget lär barn simma med hjälp av VR-teknik

Dela den här texten:

simning

För att motivera och inspirera barn till att vilja lära sig simma har Svensk Simidrott och E.ON tagit fram en introduktionsfilm i virtual reality. Resultatet är en del av elbolagets mångåriga sponsring av svensk simning. I VR-filmen får barn lära sig att simma tillsammans med Simon Sjödin, Jennie Johansson och Erik Persson.

Med hjälp av virtual reality-teknik (VR) får barn möjlighet att simma med Sveriges främsta simstjärnor och framtida medaljhopp.

Förhoppningen är att 360-upplevelsen under vattenytan tillsammans med simmarna Simon Sjödin, Jennie Johansson och Erik Persson ska ge barn och ungdomar inspiration till att vilja lära sig simma.

– Vår förhoppning är att VR-upplevelsen kommer göra att fler barn tar steget att anmäla sig till en simskola. Vi vill inspirera dem genom att möta dem i en digital värld där de känner sig hemma och ge dem en positiv upplevelse av att vara under vattenytan, säger Karin Rosell, Head of Brand & Marketing, E.ON Sverige.

En femtedel av barn mellan 4-17 år kan inte simma

Skolverkets rapport från 2014 visade att 4 500 elever inte klarade målet för simkunnighet i årskurs 6 och enligt en undersökning som Trygg Hansa har genomfört är 1 av 5 barn i åldern 4-17 år ej simkunniga.

Detta trots att det sedan 2007 står i skolans läroplan att elever ska kunna simma 200 meter, varav 50 meter i ryggläge.

– Vi hoppas och tror att den här satsningen kan göra stor skillnad och motivera såväl barn som vuxna till att börja simma, då de får uppleva hur kul det är via VR-teknik, säger Christina Sandin, simkunnighetsansvarig på Svenska Simförbundet

Hur kan VR-teknik då motivera eller hjälpa någon att komma över sin rädsla för vatten?

Forskaren och psykologen Philip Lindner tillhör ett svenskt forskarteam vid Stockholms Universitet som forskar på hur man kan bota olika fobier med ny teknik.

De initiala resultaten av hans forskning inom spindelfobi visar på en sänkt ångest bland patienter som har fått genomgå VR-terapi.

– Med VR kan man virtuellt återskapa och detaljstyra en realistisk, fängslande och trygg upplevelse där man får prova på att utsätta sig för – och stanna kvar i – obehagliga situationer så att man får uppleva att obehaget faktiskt ebbar ut av sig självt och det man fruktade skulle hända förmodligen inte gör det, säger Philip Lindner.

Får uppleva att man klarar av att hantera vatten 

Typiska känslor kan exempelvis vara att man tror att man ska sjunka eller att man inte ska kunna manövrera vattnet.

– Om man har dessa tankar så är det naturligt att man är rädd för vatten. Det viktiga är att man får uppleva att de förmodligen inte stämmer och att man faktiskt klarar det.

Han fortsätter:

– Om man får uppleva en skrämmande situation i VR och klarar av att vara kvar i den trots obehaget, så har man förhoppningsvis sänkt trösklarna för att prova på det även i verkligheten, avslutar Philip Lindner.

Fler nyheter:

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten: