Saucony och 2XU sponsrar Lidingöloppet

lidingoloppet

Det amerikanska varumärket Saucony blir Lidingöloppets officiella partner för löparskor. Saucony distribueras av Lidingöföretaget gerisale och avtalet sträcker sig över 3 år. Tillsammans med två andra nya sponsorer, Team Sportia och 2XU, ska man samarbeta för att aktivera sponsorskapet under hela året.

Avtalet med Saucony börjar den 1 januari 2016 och Tomas Hoszek, generalsekreterare för Lidingöloppet, tycker det är extra roligt med Lidingökopplingen.

– För oss känns det väldigt roligt att ett av de klassiska internationella skovarumärkena, som dessutom har sitt Svenska hjärta på Lidingö, kommer att finnas med under Lidingöloppet de kommande tre åren. Saucony ligger i en stark tillväxttakt i Sverige och norden och arbetar mycket med kunskapsspridning med löparen i centrum, berättar han.

Vill engagera till en äkta löpupplevelse

Saucony kommer tillsammans med den nya huvudsponsorn Team Sportia och den nya officiella konfektionspartnern 2XU att vara delaktiga i att aktivera löpare som springer och de som springer Lidingöloppet under året om.

– Vi har medverkat i Lidingöloppet i någon form sedan vi startade 1979 och de flesta medarbetare har dessutom både sprungit loppet och jobbat ideellt inom Lidingöloppsorganisationen, förklarar Heinz Gehrig, VD för Gerisale som distribuerar Saucony i Norden.

Saucony kommer, likt 2XU, att vara en del av Lidingöloppet on Tour för att hjälpa till att sprida kunskap om löpning till svenska befolkningen.

– Det är ett naturligt och mycket roligt steg att förena Saucony som världens äldsta löparmärke med världens största terränglopp i en gemensam satsning att på nya sätt engagera och aktivera Lidingöloppslöparna till en äkta löpupplevelse, berättar Heinz Gehrig.

2XU sponsrar för att sätta fler i rörelse

För ungefär en vecka sedan meddelades att australiensiska 2XU, i Sverige distribuerat av Enjoy Sport, tecknat ett 3-årigt avtal med Lidingöloppet.

– Vi är stolta att gå in som en partner med världens största terränglopp, Lidingöloppet som är en del av En Svensk Klassiker,säger Timo Airikka, VD för Enjoy Sport Sverige AB. Vi brinner för idrott och vi kommer göra vårt yttersta för att utveckla Lidingöloppet samt Lidingöloppet MTB tillsammans med Lidingöloppets organisation.

En viktig del i samarbetet blir enligt Timo Airikka att få fler i rörelse:

– Vi tycker ju att det är så otroligt viktigt att folk rör på sig. Vi får med det här samarbetet en möjlighet att vara med och driva motionstrenden i Sverige. På Lidingöloppet når vi dessutom den riktigt aktiva delen av våra kunder, avslutar han.

Mer läsning här och här.

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten: