Lidingö Tjejlopp blir Rosa Bandet-loppet

sfqtso8aodjou3fepdlo

Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj blir titelsponsor av Lidingö Tjejlopp, ett av huvudloppen under Lidingöloppshelgen och också del av Tjejklassikern. Loppet blir därmed en del av starten av den årliga Rosa bandet-kampanjen i oktober. Satsningen möjliggörs tack vare att ICA skänker sitt värdskap för loppet till Rosa Bandet.

– Det är en stor ära för oss att få bli en del av Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj samtidigt som vi uppmärksammar den viktiga cancerfrågan i samband med Lidingö Tjejlopp, säger Tomas Hoszek, generalsekreterare för Lidingöloppet.

Samarbetet innebär att Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj blir titelsponsor för Lidingö Tjejlopp och att vi tillsammans kan sprida kunskap om hur man kan minska sin risk för cancer genom fysisk aktivitet samt att samla in pengar till den viktiga cancerforskningen.

Rosa Bandet-loppet uppmärksammas hela helgen

Lidingöloppshelgen den 23-25 september ligger rätt i tiden och inleder oktober månads Rosa Bandet-kampanj.

– Det känns som en fantastisk möjlighet att få lyfta Rosa Bandet-kampanjen under den folkfest som Lidingö Tjejlopp innebär. Att få möjlighet att sprida kunskap om hur fysisk aktivitet kan minska risken för cancer och samla in pengar till svensk cancerforskning. Ett varmt tack till ICA som ger oss denna möjlighet. Nu hoppas vi att många är med och springer, säger Sara Brodahl, tillförordnad generalsekreterare Cancerfonden.

Att Rosa Bandet blir titelsponsor till Lidingö Tjejlopp möjliggörs av ICAs engagemang som loppvärd. Detta är ett led i ICAs stora hälsosatsning kring ICA-klassikern.

– Mat är en naturlig del av en hälsosam livsstil. Vi på ICA har stöttat Rosa Bandet sedan starten och årets nyhet ICA Klassikern är vårt sätt att ta ett större ansvar för att få svenskarna att röra på sig mer. Nu krokar vi arm med de två för att tillsammans med Lidingöloppet ytterligare bidra till ökad folkhälsa, säger Teddy Falkenek, ansvarig för Samhällsengagemang och sponsring på ICA Sverige AB.

Lidingöloppet skänker 300 startplatser till Cancerfonden som tillsammans skapar den Rosa startgruppen. Ett begränsat antal platser där hela anmälningsavgiften, på 600 kr, går oavkortat till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Under året kommer det offentliggöras hur löpare, publik, partners och övriga intressenter kan bidra till insamlingen.

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten: