Annika Bränning börjar den 4 april som insamlingschef på UNICEF Sveriges företagsavdelning. Hon kommer närmast från en tjänst som sponsorchef på Vattenfall.
– Vi är väldigt glada över att Annika Bränning blir ansvarig för vårt arbete riktat mot företag. Hon tar med sig värdefulla erfarenheter från näringslivet inom en rad olika områden – till exempel försäljning, CSR och sponsring – och vi är säkra på att hon kommer att kunna bidra på ett positivt sätt till utvecklingen av vår verksamhet, säger UNICEF Sveriges vice generalsekreterare Per Westberg.
Annika Bränning är civilekonom från Göteborgs Universitet och har en lång karriär inom Vattenfall bakom sig.
Får övergripande ansvar för företagssamarbeten
De senaste åren har hon arbetat med sponsring men dessförinnan har hon haft olika roller inom event, marknadsföring och försäljning.
– Jag har stor erfarenhet av företagssamarbeten mellan näringsliv och ideell sektor och har tydligt sett hur samarbeten medverkar till affärsnytta och intern stolthet, samtidigt som det bidrar konkret till samhällsutvecklingen, säger Annika Bränning.
Hos UNICEF får Annika Bränning det övergripande ansvaret för att driva utvecklingen av företagsverksamheten, vilket bland annat innebär långsiktiga företagssamarbeten med partners som H&M och IKEA, stora kampanjer och katastrofinsamlingar.
Fakta: UNICEF
UNICEF, världens ledande barnrättsorganisation, arbetar i 190 länder för alla barns rätt till överlevnad, trygghet, utveckling och inflytande – både på lång sikt och i katastrofer. Uppgiften är att skapa varaktiga förändringar, inte bara för några barn i en by eller i ett land, utan för alla barn i hela världen.
Fler nyheter:
- Niklas Nestlander ny sponsorchef på Åbro Bryggeri
- Lista: Här är föreningarna som får sponsring av Dalakraft
- PS Communication blir Coops brand experience-byrå
- Så behåller du dina sponsorer – Del 1
- Länsförsäkringar Östgöta kräver att föreningar ska göra utdrag ur brottsregistret för ledare, tränare och domare
- GöteborgsVarvet stärker organisationen med försäljningschef
- Landslaget lär barn simma med hjälp av VR-teknik
- Stina Nilsson blir Intersports ansikte utåt i reklamen
- Riksidrottsförbundet och BRIS i samarbete – ska stärka barns rättigheter inom idrotten
- Engcon sponsrar teknikprojekt för barn och ungdomar
Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?
Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.
Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!