David Fridell

Marathongruppen utser David Fridell till verksamhetschef

David Fridell har varit tillförordnad verksamhetschef för Nordens största arrangör av motionsevenemang sedan i början av augusti, då en rekryteringsprocess inleddes för att ersätta tidigare verksamhetschef Daniel Almgren. När processen nu avslutas får Fridell förtroendet att tillträda tjänsten permanent.

David Fridell kommer från en bakgrund som marknadschef för Marathongruppen (sedan 2016) och har innan dess arbetat såväl i det privata näringslivet på flera kommunikationsbyråer, som på Svenska Friidrottsförbundet. Han har också varit aktiv och ideell ledare i Spårvägens FK, en av Marathongruppens ägarföreningar, i nära 20 år.

– Att vara verksamhetschef för Marathongruppen är ett viktigt jobb och vi i styrelsen har genomfört en gedigen rekryteringsprocess med många kvalificerade kandidater. Med David Fridell får vi en trygg ledare som känner organisationen väl, och som vi tror har de egenskaper som behövs för att utveckla Marathongruppen och våra evenemang på andra sidan pandemin, säger Marathongruppens ordförande Bengt Olsson, i ett pressmeddelande.

David Fridell: ”Stolt och hedrad”

Rekryteringsprocessen har pågått under hösten, parallellt med att Marathongruppen återigen fått möjlighet att återse sina deltagare fysiskt igen efter nära ett och ett halvt år av inställda evenemang i pandemins spår.

– Jag är stolt och hedrad över att ha fått förtroendet att leda en av Sveriges viktigaste idrottsorganisationer. Det har under hösten bara blivit tydligare och tydligare för mig vilken viktig roll vi har att fylla, som en katalysator för både idrottsrörelsen och folkhälsan. Jag längtar efter att tillsammans med hela organisationen få möta våra deltagare, förverkliga drömmar och bjuda på evenemangsupplevelser i världsklass, säger David Fridell, som tillträder tjänsten som verksamhetschef den 1 december.

Marathongruppen är en ideell organisation bildad av friidrottsklubbarna Hässelby SK och Spårvägens FK. Klubbarna arrangerade Stockholm Marathon för första gången 1979 och sedan dess har verksamheten kontinuerligt vuxit.

Tillsammans med ASICS Stockholm Marathon är Tjejmilen, Vårruset, Stafesten för UNICEF, Ramboll Stockholm Halvmarathon och Tjurruset de evenemang som lockar flest deltagare. Nära 200 000 löpare deltar ett normalt år i klubbarnas evenemang. Hela det ekonomiska överskottet evenemangen gör går tillbaka till idrotten.

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten:
Hållbar sponsring Adlibris