Ny sponsor till satsningen som ska utveckla damfotbollen

rättvist seminarium

Rikshem, ett av Sveriges största privata bostadsbolag, går in som ny sponsor till Hammarby Damfotbolls projekt Rättvist. Satsningen syftar till att utveckla damfotbollen genom bland annat samarbete med näringslivet.

Hammarby Damfotbolls koncept Rättvist syftar till att skapa bättre förutsättningar för kvinnor och flickor att utöva sin idrott. Rättvisekonceptet handlar också om kvinnligt ledarskap, där den sportsliga drivkraften är en viktig ingrediens.

– Rikshem är ett engagerat bostadsbolag, säger Ilija Batljan, vice vd på Rikshem. Vi skapar lönsamhet samtidigt som vi satsar på att utveckla de områden vi verkar i och bidrar till fler och nya möjligheter för de unga som bor i våra fastigheter.

Han fortsätter:

– Möjligheter som till exempel kan vara rätten att få utöva den sport man vill på schyssta villkor. Vi delar visionen som Rättvist har och därför känns det helt rätt att stötta projektet, berättar Ilija Batljan.

Vill förändra synen på manlig och kvinnlig fotboll

Det är idag stora skillnader när det kommer till både resurser och synsätt på manlig och kvinnlig fotboll, något som Hammarby Damfotboll vill ändra på.

– Inom Rättvisekonceptet anordnar vi under hösten flera seminarium med ledare från både organisationer, näringslivet och idrotten, säger Mats Andersson, vd fjärde AP-fonden och aktiv i Hammarby Damfotbolls styrelse.

Han berättar även att det här bara är början på ett större arbete:

– Det här är ett första steg i att utveckla damfotbollen så att vi i Sverige kan fortsätta hålla världsklass. Vi vill skapa förutsättningar för våra spelare att växa både inom sporten och utanför.

​Rikshem sponsrar Rättvist

Har du också ett sponsornätverk eller planerar du en sponsorträff? Läs här om hur du kan anlita mig som föreläsare för att utbilda och inspirera dina sponsorer till att sponsra ännu mer.

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten: