SM-veckan i Norrköping blev en succé

smveckan-norrkoping

SM-veckan genomfördes i Norrköping mellan den 6 och 13 juli. Riksidrottsförbundet har anlitat HUI Research för att ta fram den turistekonomiska effekten och den visar att SM-veckan i Norrköping blev en succé.

Totalt besöktes SM-veckan av cirka 100 000 besökare. Antalet idrotter som var representerade uppgick till 47 stycken och det delades ut 660 medaljer. För att genomföra evenemanget ställde ungefär 100 frivilliga volontärer upp och cirka 50 sommarjobbare bidrog med sin arbetsinsats.

– Allt gick oerhört smidigt med att arrangera SM-veckan här i Norrköping. Det var fantastiskt roligt att så många besökare kom och det brinnande engagemanget, stoltheten och glädjen som Norrköping ställde upp med dom här dagarna, säger Johan Bergerfalk, projektledare SM-veckan, i ett pressmeddelande.

Riksidrottsförbundet som är ansvarig för SM-veckan är också mycket nöjda med arrangemanget:

– Norrköping har utvecklat och förankrat en flexibel och effektiv evenemangsorganisation. För oss innebar det att SM-veckan som koncept kunde ta nya stora kliv för att även integrera ”folkfesten” med alla idrotts- och tävlingsarrangemang, säger Per Bergljung, sponsrings- och evenemangsansvarig på Riksidrottsförbundet.

Besökarna spenderade nästan tusen kronor i staden

HUI Research har under flera år undersökt evenemanget för att kartlägga besökarna och de turistekonomiska effekterna av veckan. De intervjuade bestod av deltagare, medföljande och åskådare och genomfördes i form av personliga intervjuer på plats och telefonintervjuer med boende i Norrköpings kommun.

– Vårt mål med SM-veckan har varit att skapa en folkfest med glädje och gemenskap. När man tittar tillbaka på den folkfest som blev och det engagemang som alla bidrog med så blev det en succé. Det är också mycket positivt att de stora evenemang som vi attraherar hit ger så stor utdelning som SM-veckan gjorde med en turistekonomisk omsättning på cirka 61 miljoner kronor, säger Stefan Papangelis, vd på Upplev Norrköping.

Undersökningen visar att alla deltagare överlag var nöjda med värdskapet och upplevelsen av evenemanget. Konsumtionen hos besökarna uppgick till 975 kronor per person. Det fördelades mest mellan logi, restaurang och shopping vilket bidrog till positiva effekter för näringen.

Kommunen: ”Evenemang är en viktig tillväxtfaktor”

– Det är glädjande att de satsningar som vi gör ger så positiva effekter. Utöver den gemensamma folkfest som alla bidrog till så skapas också många arbetstillfällen. Enligt undersökningen genererade SM-veckan 43 årsverken. Det visar att satsningen på evenemang och besöksnäring är en viktig tillväxtfaktor och vi kommer fortsätta satsa på detta, säger Kikki Liljeblad (S), kommunalråd.

Förutom den folkfest som blev syntes Norrköping på många ställen både i tidningar, radio sociala medier och tv.

– SM-veckan har verkligen synliggjort Norrköping från sin bästa sida i media. Enligt det resultat vi sett publicerades cirka 2 900 artiklar till ett annonsvärde av 83 miljoner kronor, säger Louise Flygt, kommunikationsdirektör i Norrköpings kommun.

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten: