JustD släpper ny jullåt – Juligenigen, sponsrad av Aladdin

juligen

Sedan tidigt nittiotal har hiphopgruppen JustD och deras kultförklarade jullåt Juligen varit en ”självklar” del av det svenska julfirandet. Nu gör de julcomeback med en ny jullåt för första gången på över 20 år: Juligenigen handlar om hur julen dundrar fram – trots brända bockar, ett svajande klimat och förra årets pralintragedi.

Juligenigen är sponsrad av Aladdin och en humoristisk och stundtals syrlig skildring av hur julen rullar på som en ”bulldozer som inget kan hindra”.

– Förra året följde vi fascinerat diskussionerna om Aladdin och kände det fanns potential att göra något riktigt fett kring jul. Juligenigen är en riktig JustD-låt som handlar om hur julen rullar på trots att inget är heligt längre, inte ens trillingnöten eller Karl Bertil Jonsson, säger Wille Crafoord från JustD.

Aladdin mer omskrivna än regeringen

Att Aladdin är en betydelsefull och älskad del av julfirandet visade sig inte minst i förra årets pralindiskussion. Faktum är att Aladdin blev mer omskrivet än den nya regeringen som tillträdde under samma period och det genomfördes till och med opinionsundersökningar om Aladdin i riksdagen.

Krönikörer poängsatte de nya smakerna och Ingvar Oldsberg uttalade sig i morgonsoffan om saknaden efter trillingnöten. Nu sponsrar Aladdin årets mest oväntade jullåt.

– Pralindiskussionen förra året bevisar verkligen vilken plats Aladdin har i svenska folkets hjärtan, säger Henrik Helander, varumärkeschef för Aladdin. I år förändrar vi inte innehållet i asken, men ville verkligen ge någonting tillbaka till alla Aladdinfans. GurraG från JustD var en av de som Twittrade om Aladdin förra året, så vi tänkte: varför inte låta de som engagerade sig förra året tolka händelserna i en jullåt?

Ingvar Oldsberg är med i musikvideon

Till låten har JustD även spelat in en massiv musikvideo, där klassiska julattribut kraschar baklänges tillbaka till den perfekta julstämningen. Även den tongivande trillingnötsälskaren och före detta julvärden Ingvar Oldsberg dyker upp i videon. Som en kommentar till sitt uttalande, ”Jag kommer inte klara julen”, har han med sig en av de kvällstidningar som för ett år sedan pryddes av förstanyheten ”Julvärdsilskan mot Aladdin”.

Aladdin har en självskriven plats på varje svenskt julbord och varje jul säljs nära 3 miljoner askar. Hemligheten bakom askens 76-åriga framgångshistoria är ständig förnyelse – under årens lopp har fler än 50 olika pralinsmaker bytts ut och lika många lagts till.

Lär dig mer om sponsring – prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Aladdinasken och dess innehåll väcker känslor, och faktum är att Marabou under 70-talet tog för vana att för säkerhets skull skicka ut informationslappar till kunderna varje gång askens innehåll ändrades. Kunder uppmuntrades att skriva brev för att berätta vad de tyckte om pralinbytena. Idag sker kommunikationen med konsumenter främst genom Aladdins Facebooksida, och inom kort kommer följare att kunna ranka sina favoritpraliner i funktionen ”Pralintoppen”.

JustD gör julcomeback med ny jullåt

 

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintäkterna och skapa långsiktiga samarbeten?

Ta en titt på handboken Hållbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa både hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera på Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den här texten: