Kanadensiska VR Mechanical Solutions blir ny storsponsor till Team Hasselborg

Dela den hÀr texten:

“HĂ€r i Kanada Ă€r curling verkligen en nationalsport tillsammans med ishockey”

De regerande olympiska guldmedaljörerna i curling, Team Hasselborg, har inlett ett nytt samarbete med det kanadensiska teknikföretaget VR Mechanical Solutions. Detta Àr lagets första större utlÀndska sponsorsamarbete.

Sara McManus och Agnes Knochenhauer visar stolta upp den nya kanadensiska sponsorn VR Mechanical Solutions
Sara McManus och Agnes Knochenhauer visar stolta upp den nya kanadensiska sponsorn VR Mechanical Solutions.

Team Hasselborg har just inlett curlingsÀsongen 2019/20 med tvÄ tÀvlingar i Kanada. Samtidigt meddelar man att ett nytt samarbete inletts med det Torontobaserade teknikföretaget VR Mechanical Solutions, verksamma inom byggsektorn.

Samarbetet tillhör lagets allra största och Àr ett bevis pÄ det stora intresse som internationellt finns kring OS-mÀstarna.

– Det Ă€r stort för oss att fĂ„ vĂ„r första riktigt internationella sponsor, sĂ€ger lagets kapten Anna Hasselborg.

Hon fortsÀtter:

– Att det dĂ€remot Ă€r ett kanadensiskt företag Ă€r kanske ingen överraskning. HĂ€r i Kanada Ă€r curling verkligen en nationalsport tillsammans med ishockey. Vi blir betydligt mer igenkĂ€nda nĂ€r vi rör oss hĂ€r Ă€n i vĂ„ra hemstĂ€der i Sverige.

Laget tillbringar mycket tid i Kanada eftersom curlingens ”majors” alltid spelas dĂ€r, de s k Grand Slam-tĂ€vlingarna (6 st).

Curling Àr en av de största idrotterna i Kanada

Team Hasselborg inledde fjolÄrets sÀsong med att vinna de tvÄ första tÀvlingarna i Grand Slam-serien och hoppas pÄ att kunna ta hem nÄgon seger Àven i Är.

– SjĂ€lvfallet vill vi vinna igen, fortsĂ€tter Anna Hasselborg. Men konkurrensen hĂ€r Ă€r extremt tuff. Dels kommer de internationella lag vi möter i VM och EM, men bara i Kanada finns 1,5 miljoner aktiva curlingspelare vilket jag förstĂ„tt Ă€r detsamma som 5% av befolkningen. SĂ„ de hemmalag vi möter hĂ€r ger klart starkare motstĂ„nd Ă€n vad vi annars möter.

Med bakgrund i det stora kanadensiska curlingintresset Àr det inte konstigt att den första sponsorn dÀr nu inlett ett samarbete.

“Att leta sponsorer Ă€r inte lĂ€tt”

Även svenska Löfbergs har ett samarbete med Team Hasselborg helt inriktat pĂ„ sin etablering pĂ„ den kanadensiska kaffemarknaden, dĂ€r laget fungerar som ambassadörer för kaffet.

– Vi tycker det Ă€r en spĂ€nnande utveckling att kunna hjĂ€lpa de hĂ€r företagen pĂ„ ”bortaplan”, sĂ€ger Sara McManus, lagets viceskip. Kanske kan vi ocksĂ„ vara en inspiration till andra utövare i mindre idrotter. Att leta sponsorer Ă€r inte lĂ€tt, men mĂ„nga gĂ„nger kan idrotten vara större i andra lĂ€nder Ă€n hemma i Sverige, sĂ„ det kan finnas oanade möjligheter om man bara Ă€r lite öppen och pĂ„hittig.

I november spelas EM i Sverige. Helsingborg Àr vÀrdstad för turneringen den 15-23 november 2019.

LĂ€stips:

Fler nyheter:

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintÀkterna och skapa lÄngsiktiga samarbeten?

Ta en titt pÄ handboken HÄllbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa bÄde hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera pÄ Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den hÀr texten: