Renault hjÀlper Klassiker-deltagarna

Dela den hÀr texten:

Renault Àr i Är ny sponsor till En Svensk Klassiker och som vision i sitt aktiveringsarbete meddelar man att fokus Àr att underlÀtta för Äkare, simmare, cyklister och löpare. Inför varje lopp har man dÀrför skapat verktyg och tjÀnster som pÄ olika sÀtt hjÀlper deltagarna att ta sig igenom sportÄret pÄ bÀsta möjliga sÀtt.

Först ut Ă€r Vasaloppet och “Moraklockan”.

Fyra av tio skidloppsÄkare uppger i en ny undersökning* att deras huvudsakliga mÄl pÄ söndagens stora skidlopp Àr sluttiden. Samtidigt menar var sjunde av dem, 14 procent, att de tappar motivationen för resten av loppet om de hamnar efter de uppsatta delmÄlen. Av de som mÀter sig pÄ placering Àr det endast cirka hÀlften sÄ mÄnga, 8 procent, som tappar motivation.

Med anledning av det hĂ€r underlaget har Renault, i samarbete med En Svensk Klassiker, tagit fram “Moraklockan”, som ska fĂ„ Ă„karna att fokusera pĂ„ delmĂ„l under loppets gĂ„ng.

– Att mĂ€ta sig pĂ„ tid Ă€r ett av de vanligaste misstagen under just skidlopp, det finns inget annat lopp dĂ€r yttre omstĂ€ndigheter pĂ„verkar sluttiden lika mycket, sĂ€ger Michael Thoren, vd för En Svensk Klassiker.

Han fortsÀtter:

– Jag vet mĂ„nga som trots toppform inte klarar delmĂ„len och dĂ€rmed tappar motivationen halvvĂ€gs igenom, det har vi tagit fasta vid och byggt upp en snittĂ„kare som ska hjĂ€lpa till att trĂ€na hjĂ€rnan redan innan startskottet.

Moraklockan – en “skidĂ„kare” byggd pĂ„ data

Verktyget Àr en statistiskt uppbyggd skidÄkare, som visar hur yttre parametrar spelar in nÀr det kommer till sluttid.

Kopplat till datan frĂ„n 22 personer som Ă„kt samtliga lopp mellan SĂ€len och Mora under de senaste fem Ă„ren, och som dessutom genomfört en full “klassiker” samtliga Ă„r, har man tagit fram berĂ€kningar kring hur olika vĂ€derförhĂ„llandena kan försvĂ„ra – eller gynna – ett bra resultat.

–  Moraklockan, vĂ„r statistiska Ă„kare, visar att man inte ska stirra sig blind pĂ„ sjĂ€lva tiden, trots en halvtaskig tid kan man slĂ„ personligt bĂ€sta i placeringar eftersom alla pĂ„verkas lika mycket av saker som snökvalitet och motvind, berĂ€ttar Lars Höglin, Brand Engagement Manager pĂ„ Renault.

Vill fÄ Äkarna att skifta fokus

Lars Höglin fortsÀtter:

– VĂ„rt mĂ„l med Moraklockan Ă€r att fĂ„ Ă„karna att skifta fokus pĂ„ söndag och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt mĂ„ bĂ€ttre genom loppet.

Moraklockan Ă€r den första delen av Renaults ”Klassiska hemligheter” som inför varje lopp inom En Svensk Klassiker avslöjar en ny hemlighet och skapar ett verktyg för att hjĂ€lpa Ă„karna att hantera det.

Sponsoravtalet mellan Renault och En Svensk Klassiker Àr 2-Ärigt.

*Undersökningen Àr genomförd i februari 2016 med 621 respondenter frÄn En Svensk Klassikers register som har eller kommer genomföra skidloppet inom En Svensk Klassiker.

Fler nyheter:

Vill du ha fler sponsorer, öka sponsorintÀkterna och skapa lÄngsiktiga samarbeten?

Ta en titt pÄ handboken HÄllbar sponsring skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Boken finns att köpa bÄde hos Adlibris och Bokus.

Tips: Prenumerera pÄ Allt om sponsrings nyhetsbrev!

Dela den hÀr texten: